Lidové noviny jako Babišova služka. Dostaly zprávu OLAF, aby ho bránily

KAUZA ČAPÍ HNÍZDO

Lidové noviny jako Babišova služka. Dostaly zprávu OLAF, aby ho bránilyNOVÉ 1
Domov

Už druhý týden veřejnost i někteří politici žádají zpřístupnění závěrečné zprávy Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF) k Čapímu hnízdu, která se dotýká obviněného premiéra Andreje Babiše (ANO). Ministerstvo financí, OLAF i Evropská komise ji zveřejnit odmítají, k dispozici ji ale dostaly Lidové noviny. Tedy deník, který patří do holdingu Agrofert, který má Babiš „uložený“ ve svěřenském fondu. Není asi překvapením, že Lidové noviny závěry OLAFu zlehčují tak, aby vyzněly ve prospěch jejich šéfa.

Lidové noviny (LN) ráno na titulní straně publikovaly exkluzivní informace ze zprávy OLAF, kterou nechce žádný úřad (český ani evropský) zveřejnit. Jak se ke zprávě redaktoři deníku dostali pochopitelně nepřiznávají a odvolávají se na formulku, že musí chránit své zdroje. Na stole ale mají zprávu kromě policie úřady, které ovládají Babišovi ministři – ministerstvo financí, které řídí Alena Schillerová (ANO), ministerstvo pro místní rozvoj, jež vede Klára Dostálová (za ANO) a ROP Střední Čechy, které spadá pod Středočeský kraj hejtmanky Jaroslavy Jermanové (ANO).

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Není žádným překvapením, že Lidové noviny používají při komentování zprávy OLAF tyto věty: „Slova o podvodu ani Babišovo jméno v závěrech zprávy nejsou.“ Lidové noviny hovoří ale pouze o závěru, nikoliv o celém textu zprávy. V něm se totiž jak Babišovo jméno, tak slovo „podvod“ objevuje.

Že Babišovo jméno v dokumentu figuruje, uvedl redaktor LN Martin Shabu v rozhovoru pro Českou televizi. „Z toho, co jsme měli možnost prostudovat, je zmíněn tuším snad jednou v té zprávě,“ řekl Shabu v ČT. Také zopakoval, že vycházeli především ze závěrů zprávy, nikoliv z celého textu.

Dnes ráno se dostali ke zprávě někteří i poslanci, kteří „vrtění psem“ kdysi prestižních a seriózních Lidových novin uvádějí do pravdivého kontextu – a slovo podvod potvrzují. O tom, že slovo „podvod“ se ve zprávě objevuje, promluvili poslanci mandátového a imunitního výboru, kteří si zprávu přišli v pátek prostudovat na policii. „Musím dementovat informace, které se objevily v médiích, že se tam neobjevuje slovo podvod. Jsou tam závěry, které korespondují s policejním vyšetřováním. Mluví se tam i o podvodu a o nesrovnalostech,” řekl místopředseda Pirátu Jakub Michálek. O podvodu poté hovořil i poslanec Miroslav Kalousek (TOP 09).

Obvinění, že Babiš ovlivňuje média holdingu Agrofert, se vyskytlo už několikrát. Často si na to stěžovali politici z ČSSD, se kterými Babiš seděl v minulém volebním období ve vládě. Například bývalý ministr vnitra Milan Chovanec několikrát uvedl, že noviny psaly účelové články proti jeho osobě. Chovanec s Babišem přitom byli velkými politickými rivaly.

Nejvíce se ale ovlivňování chodu deníků Babišem ukázalo na nahrávce, kterou zveřejnila skupina Šuman. Na ní bylo zaznamenáno, jak Babiš hovoří s tehdejším redaktorem Mladé fronty DNES Markem Přibilem o načasování textů, které byly zaměřeny právě proti Chovancovi a proti bývalému ministrovi zdravotnictví Miloslavu Ludvíkovi (ANO).

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Ve zprávě OLAF k Čapímu hnízdu se píše o podvodu

České úřady pořád mlží a ani Evropská komise zprávu OLAF nezveřejní