Kuchařská celebrita Jamie Oliver se topí v dluzích. Zavírá desítky restaurací
Rozpad kulinářského království
- red,
Kuchařské britské celebritě dochází štěstěna. Jamie Oliver, kterého proslavila řada kulinářských pořadů, se potýká s milionovými dluhy. Zavírá desítky svých restaurací po celé Velké Británii. Příčinou jsou nejen ekonomické dopady brexitu, ale také průměrný servis, který jeho podniky nabízejí, píše Bloomberg.
Slavný kuchař musel od loňského ledna zavřít 20 ze 49 restaurací Jamie‘s Italian. A není to jediná franšíza, která musela škrtat. Podobný osud potkal čtveřici jeho pizzerií Union Jacks (poslední provozovnu zavřel vloni). Dvě Oliverovy steakárny Barbecoa na tom nejsou o nic lépe – zatímco je jedna pobočka pod nucenou správou, druhou stihli zavřít.
V řeči čísel jsou jeho řetězce 1,35 miliardy korun v mínusu, svým dodavatelům i zaměstnancům dluží zase 402 milionů korun. Jeho značka měla v loni obrat 3,4 miliardy korun, nejvíce této cifře napomohly kurzy, kuchyňské pomůcky a nová kuchařka „5 ingrediencí pro snadná a rychlá jídla“. Ta na britské půdě patří k jedním z největších bestsellerů.
Čtěte také: Johnson obvinil Putina, že útok na Skripala nařídil osobně
Ze všech nabízených produktů a služeb jsou na tom restaurace nejhůře. Analytici tvrdí, že je na vině především brexit, drsná konkurence i jednoduše fakt, že si lidi čím dál častěji radši vaří doma. Podle serveru Bloomberg výsledky referenda oslabily libru i chuť spotřebitelů utrácet v restauracích. V případě řetězce Jamie‘s Italian se mluví i o zdražení italských surovin.
Mění se i návyky samotných Britů, kteří čím dál raději vaří doma. S oslabenou britskou librou se jim utrácet tolik nechce. Výzkumná agentura MCA Insight tvrdí, že Britové si zajdou do restaurace na jedno z deseti jídel, před pěti lety si dali jedno z osmi.
Dalším důvodem, proč se jeho restauracím tolik nedařilo, byla kritika zákazníků za průměrný servis i jídlo. „Ani tam nevcházejte,“ napsal na cestovatelském webu TripAdvisor naštvaný zákazník na konto Oliverovy restaurace na letišti v Oslu. Další hodnocení jeho na tom nejsou o nic lépe a uživatelům se nelíbí, že podniky pod značkou Jamieho Olivera patří spíše do kulinářského průměru, které parazitují na slavném jménu.
„Velká část renomovaných šéfkuchařů nejdříve začínají s úspěšnou restaurací, teprve pak se snaží vydělat na jméně,“ myslí si Peter Harden, odborník na gastronomii. „Oliver to udělal přesně naopak, nejdříve se proslavil televizním pořadem a teprve pak rozjel restaurace s najatými manažery,“ dodává.
Přesto britský kuchař expanduje dál, alespoň v zahraničí, kde provozuje 52 různých podniků od franšíz Jamie‘s Deli po výše zmíněný Jamie‘s Italian. I tam se však musí prát s negativními recenzemi. Jeden z manažerů obhajuje restauraci tím, že kontrolovat kvalitu a čerstvost jídla ve franšízovaných podnicích není zrovna jednoduchá procedura.