Z auta se kvůli elektrickému pohonu stane luxusní zboží. Pro mnohé bude nedostupné
Konec spalovacích motorů?
Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší, to znamená, že pro osoby s nízkými příjmy mohou být v budoucnu nedostupné. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag to uvedl předseda dozorčí rady automobilky Volkswagen Hans Dieter Pötsch.
„Máme jasný cíl zpřístupnit elektromobily širokému okruhu obyvatelstva, to znamená, aby byly dostupné,“ řekl Pötsch. Dodal ale, že může být obtížné udržet ceny mnoha vozidel na nejnižší úrovni. „Současná cenová hladina nemůže zůstat stejná, pokud jsou tato vozidla vybavena elektromotory, a to nevyhnutelně povede k podstatnému zvýšení ceny v segmentu malých osobních automobilů,“ konstatoval.
Německá automobilka, která se stále vzpamatovává ze skandálu v roce 2015, kdy se přišlo na podvody s emisními testy, musí zvýšit výrobu vozů na elektrický pohon, aby splnila náročné evropské emisní cíle.
Evropská unie přijala oproti očekávání přísnější limity. Emise oxidu uhličitého se v segmentu osobních vozů mají do roku 2030 snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent.
Do vývoje a výroby automobilů na elektrický pohon, autonomního řízení a nových služeb mobility, jako je sdílení aut a dobíjení vozů na elektrický pohon, hodlá největší evropská automobilka do roku 2023 investovat 44 miliard eur (1,13 bilionu Kč).
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, přiznává, že náklady pro uvedení elektrických automobilů jsou mnohem vyšší, než se původně předpokládalo. Stejně tak budou do začátku méně výdělečná, jestli vůbec. Šéf prodeje VW Christian Dahlheim uvedl pro německý Automotive News Europe, že požadavky Evropské unie v souvislosti s emisemi nabral už absurdních rozměrů. Podle něj se společnost snaží různými způsoby snížit náklady, nicméně jen těžko tím dokáže firma vyrovnat rostoucí požadavky na investice související s emisemi.
Nároky Bruselu jsou náročné
Odborníci na automobilový průmysl se už vloni shodli na tom, že přísnější emisní limity pro automobily vyráběné v EU se promítnou do cen vozů pro zákazníky. Podle nich se celé automobilové odvětví se změní k nepoznání.
„Vyrovnat se s tím bude pro automobilky velmi náročné. Primárně musí akcelerovat rozvoj elektromobility a zřejmě budou muset elektrická auta prodávat s minimální či nulovou marží. Takže jde o technologické i ekonomické ohrožení oboru. Tlak, který spolu s dalšími externími trendy změní automobilové odvětví k nepoznání,“ uvedl partner EY Petr Knap.
Schválený návrh emisních limitů pro osobní automobily podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla zůstává i nadále velice ambiciózní a přesahuje velmi výrazně to, co po zvážení všech možností navrhovala jak sama Evropská komise, tak i český automobilový průmysl, potažmo země V4 a Německo.
„To, že skokové změny emisních limitů v takto rychlém sledu zaplatí přímo v ceně výrobku nebo nepřímo v daních občan, aniž by se mu zvýšila užitná hodnota vozů, je zřejmé. Přesto se český autoprůmysl hlásí k nízkoemisní mobilitě, udělá vše pro to, aby pro nástup elektromobilů byly vytvořeny co nejlepší podmínky. Nadále také bude přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní,“ okomentoval situaci Petzl.
Evropská asociace výrobců aut ACEA uvedla, že opatření budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost průmyslu, na zaměstnance automobilek i na spotřebitele. Doplnila, že systém založený na sankcích, který v říjnu podpořili poslanci Evropského parlamentu, v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.