Blíží se velké podzimní zdražování potravin: obilí, cukr, olej, kečup, káva

ZDRAŽOVÁNÍ VÝROBKŮ

Blíží se velké podzimní zdražování potravin: obilí, cukr, olej, kečup, káva
Kečupy Heinz Foto: Shutterstock
1
Svět

Echo24

Ještě do konce letošního roku může dojít k výraznému zdražení potravin, shodují se odborníci. Na situaci už reagují velcí výrobci jako Pepsi či Nestlé. Naráz podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy zapůsobí hned několik faktorů včetně výrazné inflace, která může do konce roku dosáhnout až úrovně sedmi procent. Jako poslední zatím oznámil výrazný růst ceny celosvětový výrobce omáček Kraft Heinz.

Podle odborníků se do cen potravin promítne několik faktorů. Celosvětově totiž rostou ceny olejů, cukru, obilovin či cereálií. Problematická je také doprava, či růst cen elektřiny a plynu, které jsou pro zpracování základních plodin do koncových výrobků nezbytně nutné. Potravinářský gigant Nestlé nebo společnost Kraft Heinz tak už oznámily, že budou výrazněji zdražovat.

„Přepravu potravin komplikuje světová přepravní krize. Ta se typicky projevuje mocným vzestupem ceny za přepravu zboží kontejnerovým plavidlem. Cena kontejnerové přepravy narostla letos meziročně až o 350 procent. Navíc dochází k růstu cen ropy, a tedy benzínu či nafty a dalších paliv. Ropa Brent se prodává za cenu kolem 84 dolarů za barel, což je takřka nejvíce od roku 2014,“ připomíná hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že zdražuje třeba také hliník, který je nutný k výrobě plechovek na pivo či sycené nápoje.

Nadnárodní výrobce potravin Kraft Heinz kvůli vysoké inflaci začíná po celém světě zvyšovat ceny. Ředitel podniku Miguel Patricio v rozhovoru s BBC řekl, že lidé si budou muset na růst cen zvyknout, protože na rozdíl od minulých let, nyní se ceny zvyšují všude a prakticky u všeho. To potvrzují i data Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO), podle nichž jsou ceny základních potravin na desetiletém maximu.

Jen ve Spojených státech, což je pro Kraft Heinz domácí trh, už firma zvýšila ceny u více než poloviny svých výrobků. Patricio připustil, že zvyšovat ceny už firma začala i v dalších zemích. Kraft Heinz vyrábí širokou škálu potravin, od kečupů a konzervovaných fazolí přes pomazánky až po sladkosti.

„Kde je to nutné, tam zvyšujeme ceny, a to po celém světě,“ řekl šéf podniku a dodal, že k růstu cen potravin přispívá mnoho faktorů. „Například v Británii to je nedostatek řidičů nákladních aut. V USA logistické náklady také výrazně vzrostly a v určitých částech ekonomiky je nedostatek pracovních sil.“

Za pandemie se v mnoha zemích snížila produkce surovin, počínaje zemědělskými plodinami a konče rostlinnými oleji. Snahy omezit šíření nového koronaviru, stejně jako vzestup nemocnosti, přispěly k poklesu výroby i dopravy zboží. I když se teď ekonomické aktivity vracejí k normálu, nabídka těchto produktů stále nestačí obnovenému tempu poptávky. Výsledkem je proto růst cen. Vyšší mzdy a vyšší ceny energií pak zpracovatelům zvyšují náklady ještě více.

„Aby toho nebylo málo, přidávají se rozmary klimatu. Ty se projevují například zdražováním kávy, jejíž letošní úrodu poznamenala nebývalá sucha a mrazy v Brazílii. Brazílie je největším světovým vývozcem kávy. Kvůli zdražování kávy coby plodiny si konzumenti v českých kavárnách připlatí za hrnek kávy coby nápoje až dvacet procent,“ dodává ekonom Kovanda.

Šéf Kraft Heinz řekl, že spotřebitelé si budou muset na vyšší ceny potravin zvyknout i proto, že na planetě přibývá lidí, zatímco plocha zemědělské půdy se nezvyšuje. V dlouhodobém výhledu by mohl pomoci technologický pokrok a zvýšení efektivity při výrobě. Ne všechny náklady by ale výrobci měli přenášet na spotřebitele, řekl Patricio. Část rostoucích nákladů budou muset firmy absorbovat. „Já si myslím, že je to na nás, na odvětví, a na jiných firmách, snažit se ten cenový růst minimalizovat,“ řekl.

Velcí producenti, jako je Kraft Heinz, Nestlé či PepsiCo, ale růst nákladů na spotřebitele budou muset přenést, myslí si šéfka výzkumu ve společnosti ED&F Man Kona Haqueová.

„Ať je to kukuřice, cukr, káva, sójové boby, palmový olej, co si jen představíte – ceny všech těchto základních potravinových komodit se zvyšují,“ řekla. „Špatná úroda v Brazílii, tedy v zemi, která patří k největším vývozcům zemědělské produkce, dále sucha v Rusku, pokles osevních ploch v USA a tvorba zásob v Číně spolu s růstem cen hnojiv, energií i nákladů na dopravu, to všechno zvyšuje ceny,“ upozornila.