Opel Grandland X: Nečekaně příjemnější sourozenec

Opel Grandland X

Opel Grandland X: Nečekaně příjemnější sourozenecAUTOTEST 13
Auto

Pokud si nejste jisti, kde se nový crossover od Opelu vzal, tak vězte, že stojí na platformě aktuálního Peugeotu 3008. A kupodivu je sympatičtějším autem s lepšími jízdními vlastnostmi. Peugeot 3008 v aktuální generaci slaví úspěch. A jelikož Opel už od minulého roku patří pod křídla koncernu Peugeot-Citroën (PSA), nelze se divit, že zástupci německé značky neotáleli a začali využívat synergie – tedy v případě modelů Crossland X a Grandland X hlavně platformu EMP2. Ta je připravena pro zástavbu s motory vpředu napříč, což je už delší dobu trend.

Opel Grandland X se poprvé předvedl před rokem na autosalonu ve Frankfurtu a brzy poté zamířil na evropské trhy. Ačkoli se po boku svých francouzských sourozenců vyrábí v Sochaux (tradiční výrobní závod koncernu PSA), jeho design je od Peugeotu zcela odlišný. Je uhlazenější a rozhodně méně avantgardní, což koresponduje s dlouhodobou filozofií značky Opel.

Bez přílišné námahy

Nový model se v českých podmínkách dobře uchytil a už si celkem sebevědomě nachází své zákazníky. Opel nabízí několik úrovní výbav (od základní Selection až po vrcholnou Ultimate) a několik benzinových i naftových motorů. Všechny jsou samozřejmě přeplňované turbodmychadlem. Já tentokrát vyzkoušel běžný model s motorem 1.6 CTDI, který dosahuje výkonu 120 koní a jehož výkon putuje na přední kola (čtyřkolka v nabídce není). Turbodiesel považuji pro pohon podobného typu SUV za vhodný – má slušný tah ve středních otáčkách a díky zrychlení na stovku za 11,8 s pro normální ježdění stačí. Manuální šestistupňová převodovka (motor lze spojit i s automatem) má trochu citelnější přechod přes neutrál, ale jinak se s ní pracuje příjemně a ničím mě nerušila. Veškeré potřebné ovládací síly včetně posilovače řízení jsou nastaveny tak, aby se řidič nemusel příliš namáhat.

V přímém směru vůz potěší příkladnou směrovou stabilitou a dobrým odhlučněním, a to i ve vyšších rychlostech. Na okreskách i přes použití 18palcových kol oceňuji slušnou úroveň komfortu a čitelné chování v zatáčkách. Opel působí sebevědomě a nerušivě zvládá změny směru i nerovnosti. Za dobrá považuji i sedadla výbavy Innovation (v nejlepší Ultimate dostane ještě lepší sedadlo řidiče, ale podle mého názoru není nutné). Vnitřní prostor je vyřešen průměrným, leč funkčním a dostačujícím způsobem. Ovládání palubních systémů doznalo proti starším vozidlům značky změny k lepšímu, což je fajn. Jsem rád, že topení a klimatizace se stále nastavuje běžnými ovladači, protože je to rychlejší a přehlednější než dotykově. Samotný informační a zábavní systém je trochu pomalejší a vyžaduje až příliš pozornosti během řízení, což je běžný problém většiny podobných, dnes navíc až moc rozšířených systémů.

Vzdušný prostor

Vnitřek je příjemně vzdušný a prostorný, zadní cestující se díky vysoké a relativně ploché střeše pohodlně usadí, zejména když se vezou pouze dva. Zavazadlový prostor dosahuje 514 až 1652 litrů, což je průměr.

Po týdenním ježdění mohu konstatovat, že motor 1.6 CDTI je skutečně úsporný. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 4 l/100 km, což si sice nedokážu představit, ale necelých 6 l/100 km při relativně chladném počasí (a se zimními pneu) považuji za velmi příjemnou hodnotu při trochu svižnějším stylu jízdy. Jediné, co Opelu (a ani Peugeotu) neodpustím a při dlouhodobějším používání je to zcela otravné, je startovací tlačítko, které najdete ve dvou lepších výbavách. Samo tlačítko je dnes běžná věc, ovšem v případě sourozenců 3008/Grandland X má problém se špatnou aretací. A navíc vyžaduje zcela silou stisknout spojkový pedál, aby reagovalo. Takže se vám často stane, že vůz buď nenastartuje, nebo naopak nebude reagovat a nebude chtít zhasnout motor. Maličkost, ale skutečně otravná. I proto bych se v případě zájmu zaměřil na nižší výbavy a rozmyslel si, jestli mi například druhá Enjoy nebude stačit. Věřím, že ano; a vy si ušetříte peníze i trápení s tlačítkem.

Dnes je to již celkem běžná věc – autonomní asistent jízdy, který automaticky udržuje rychlost jízdy. V případě Opelu funguje v rychlostech mezi 30 a 180 km/h, a pokud je to nutné, vozidlo zpomalí nebo jej dokonce úplně zastaví. Je k dispozici na přání. Dalším ze systémů, který Opelu pomáhá k dosažení ještě vyšší bezpečnosti za jízdy, je systém automatického nouzového brzdění. Ten řidiče nejdříve akusticky varuje, pokud se před vozem stane nebezpečná situace, pokud se například přiblíží jiný vůz nebo systém detekuje chodce ve vozovce. Když řidič na nebezpečí nereaguje, vůz je schopen sám zpomalit nebo dokonce zastavit.

Plusy:

Komfortní podvozek, spotřeba motoru, slušné jízdní vlastnosti.

Minusy:

Startovací tlačítko, pomalejší multimediální systém, výhled šikmo dozadu.

Verdikt:

Opel Grandland X má čím zaujmout – je příjemně naladěným autem s lepšími jízdními vlastnostmi a naladěním podvozku než v případě Peugeotu 3008. Líbí se mi, jak vypadá, jak hezky zvládá české nerovnosti a s jakým nenuceným stylem přichází. Cenová politika je podobná jako u Peugeotu, Opel má trochu lepší výbavu a jinou image.