120-140 korun za průjezd Prahou. ODS se obává vysokých poplatků pro řidiče

MÝTO

120-140 korun za průjezd Prahou. ODS se obává vysokých poplatků pro řidiče
Podle magistrátní studie by pražští i mimopražští řidiči platili základní poplatek ve výši 120 korun. Foto: Shutterstock
Domov

Středočeská ODS varuje před tím, že by se řidičům mohlo značně prodražit cestování do hlavního města. Současným vedením schválený klimatický plán totiž počítá se zavedením mýtného kvůli zlepšení pražského ovzduší, podle zástupců ODS to však může znamenat tisícové náklady navíc pro lidi dojíždějící za prací či studiem.

Podle náměstka hejtmanky Středočeského kraje Martina Kupky je nutné nejdřív urychlit stavby Pražského okruhu či potřebných P+R parkovišť. „Mluvit teď o výběru mýta za vjezd do Prahy je jako škrtnout sirkou ve skladu střelného prachu,“ uvedl Kupka.

Podle ekonomického experta strany a středočeského poslance ODS Jana Skopečka by to znamenalo pro řidiče značné měsíční náklady. „Vedení magistrátu se kroutí jako žížaly, když mají přiznat své plány s mýtem v Praze. Takže dost kroucení a nazývejme to pravým jménem – 120 nebo 144 Kč pro mimopražského řidiče za každý průjezd Prahou je skutečné vyhlášení války Středočechům,“ řekl Skopeček.

Pražská magistrátní koalice ve složení Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu zavedení mýtného projednávala. Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) ale v tomto volebním období zavedeno nebude. „Do budoucna se Praha mýtu nevyhne. Bez této veřejně známé podmínky totiž nejde zkolaudovat okruh,“ uvedl Hřib na svém Twitteru.

Podle Skopečka je však nutné varovat před podobnými tendencemi už v počátku. „To, že to není otázkou zítřka, by nás nemělo nechat uchlácholit. Když vidím, co se v souvislosti s dopravou v Praze děje, jak nastoupil s novým vedením trend dopravu omezovat, jak se na nábřeží staví kavárny a hledají se nejrůznější způsoby, jak omezovat dopravu bez toho, aniž by ty velké infrastrukturní projekty postoupily dál, je podle mého názoru potřeba být na pozoru,“ řekl deníku Echo24 Skopeček. „Zavést mýto, jakkoliv omezovat dopravu a komplikovat život řidičům, to jde udělat ze dne na den. Dostavit Pražský okruh je větší úloha,“ dodal.

Pražská ODS ale upozorňuje, že se projednávání mýta připravuje potají a netransparentně. „Primátor Hřib a další členové koalice naprosto účelově nesdělují veřejnosti detaily chystaného zpoplatnění řidičů, protože se bojí negativních reakcí. Zavedení mýta přitom bude mít dopady na životy lidí v celé Praze,“ uvedla zastupitelka za ODS Alexandra Udženija.

Podle magistrátní studie by pražští i mimopražští řidiči platili základní poplatek ve výši 120 korun. Další navýšení by pak bylo odstupňované podle emisní normy za vozidla se spalovacím motorem. Sleva by se určovala tím, zda je řidič rezident či ne. Středočeští řidiči by navíc platili dvojnásobek oproti Pražanům. Od poplatku by byli osvobozena vozidla na alternativní paliva.

ODS uvádí, že podle propočtů by řidiči ze Středočeského kraje, kteří každý den dojíždějí do Prahy, museli platit 2500 až 3000 korun každý měsíc. Řidiči se staršími vozy než spadající do normy EURO 5 a EURO 6 by pak zaplatili okolo 5 000 měsíčně.