Středoškoláci si pamatují maximálně pět procent, míní Martin Roman
ECHOPRIME
Martin Roman je známý coby generální ředitel polostátní firmy ČEZ. Od doby, co odešel z čela této energetické společnosti, se však věnuje především problému, jak zlepšit české vzdělávání. Je předsedou správní rady Prvního obnoveného reálného gymnázia (PORG), nekomerčně vydává příručky pro učitele. Dokonce kvůli tomu vystudoval magisterskou pedagogiku na britské University College London.
Začíná nový školní rok, místo dvou měsíců se však děti nepodívaly do školy zhruba půl roku. Představuje to velký problém?
Bezpochyby to problém je. A ten problém je různý, podle toho, jak staré ty děti byly. Čím mladší dítě, tím větší problém. Nejhorší je to pro prvňáčky, kteří se naučili dvě třetiny písmenek a museli odejít domů. To je ta první dělicí čára a ta druhá je, jak se k tomu postavili učitelé a školy. Někteří učitelé byli schopni nabídnout téměř plnohodnotnou výuku. Někteří učitelé to pojali tak, že poslali jednou za týden (někteří dokonce jednou za měsíc) seznam nějaké práce, kterou ti studenti měli dělat, a sami měli období pracovního klidu. Byl tady velký rozdíl mezi tím, jak se kdo zapojil, protože to znamenalo víc práce, ale pro některé to znamenalo, že tu starost o vzdělávání přehodili na rodiče.
Jak jste to řešili u vás v PORGu?
My jsme vydali hned interní nařízení, že chceme poskytovat plnohodnotnou výuku, která bude spočívat v tom, že aspoň padesát procent v každém předmětu pojedeme synchronně. Synchronně znamená, že učitel bude vést tu hodinu on-line, se zvukem i obrazem. Využili jsme k tomu platformu Microsoft Teams; a samozřejmě to nebylo jednoduché pro některé učitele, kteří nejsou tak zdatní v IT. Ale během prvního týdne byly intenzivní workshopy, jak to ty učitele naučit, a opravdu po nějakých deseti dnech jsme byli schopni nabídnout téměř plnohodnotnou výuku.
Celý rozhovor najdete na EchoPrime. Nebo v tištěném Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.