Předvánoční a povánoční nákupy – víte, kdy utrácíme více?

Předvánoční a povánoční nákupy – víte, kdy utrácíme více?
INZERCE

Od prosince až do ledna lidé v obchodech utratí nejvíce peněz za celý rok. Rodiče, sourozenci, partneři, děti a blízcí přátelé – všem nakupujeme vánoční dárky, abychom jim ukázali, jak nám na nich záleží. K tomu se pak přidá vánoční výzdoba a pohoštění a hned nám z bankovního účtu zmizí tisíce korun. S nástupem svátků však nákupní šílenství nekončí.

Ráj pro kamenné i internetové obchody

Jakmile se obchody po Vánocích opět otevřou, odevšad na nás koukají gigantické transparenty upozorňující na obrovské slevy a výprodeje, které se v některých obchodech protáhnou až do konce ledna. Není tedy divu, že lidé využívají tohoto období k nákupu zboží, které pro sebe či do domácnosti nezbytně potřebují, nebo si jednoduše dělají radost za peníze, které našli pod stromečkem.

Nejsou to však pouze kamenné prodejny, které se těší z velkých zisků. Čím dál tím větší zisky zaznamenávají také internetové obchody, které podle údajů údajů Asociace pro elektronickou komerci v předvánočním čase utržily 1,2 miliardy denně. Jestliže se situace z minulých Vánoc bude letos opakovat, je velice pravděpodobné, že celková útrata Čechů dosáhne i během povánočních a novoročních výprodejů stejných čísel.

Někdo nakupuje rovnou až po Vánocích

Ať už jde o kamenné obchody či eshopy, nápor zákazníků obvykle nastává už 27. prosince, tedy v první všední den po vánočních svátcích. Opravdová nákupní horečka však začíná až po Novém roce a ani letos tomu nebylo jinak. Důvodem bývají rodinné sešlosti a vánoční pohoda, kterou se lidem nechce opouštět, ale také novoroční výprodeje, které často přinesou mnohem výhodnější akce než ty povánoční.

Průzkum e-shopu Mall.cz dokonce ukázal, že celých třináct procent domácností nákupy některých dárků záměrně odkládá až na povánoční čas, aby za ně mohli zaplatit nižší cenu. Mezi takové produkty obvykle patří počítače, mobilní telefony, televize a samozřejmě i velké spotřebiče, jako jsou lednice, pračky nebo sušičky. Právě na tyto produkty se totiž obvykle vztahují ty největší slevy.

Více než o polovinu větší útrata než během celého roku

Přestože ceny zboží během výprodejů klesají opravdu nízko, stále za něj musíme zaplatit. Podle analytiků bývá útrata v průběhu tří týdnů, které následují po Vánocích, o sedmdesát procent větší než kdykoliv během roku. To je opravdu hodně vzhledem k tomu, že lidé mají během této doby k dispozici jen dva měsíční platy a jeden z nich utratí už před samotnými Vánoci.

Řada lidí se na povánoční slevy předem připravuje a buď si celoročně šetří, nebo své blízké požádají, aby se jim na danou věc alespoň částečně složili jakožto dárek k Vánocům. Ne každý však k nákupům ve výprodejích přistupuje takto zodpovědně. Pro spoustu lidí je to spíše impulzivní záležitost, která se na jejich měsíčním rozpočtu obvykle nepodepíše zrovna pozitivně. Aby lidé zátěž trošku rozložili, často zboží nakupují na splátky, který jim umožní se vyhnout jednorázovému zatížení jejich rozpočtu.

Mimo to jsou mezi zákazníky populární i krátkodobé půjčky, ať už slouží k pokrytí části nebo celé ceny výrobku. Díky nim mají prostor se po Vánocích, které už tak byly finančně náročné, zvrávorat, jelikož do vlastních prostředků sáhnou až v dalším měsíci, kdy budou půjčku vracet. Takové počínání je ale nutné předem řádně promyslet a propočítat, aby se vám nákup o daný úrok zbytečně neprodražil a abyste si nakonec nezpůsobili více problémů než užitku.

Související články