S železnicí na letiště přes Semmering se počítá. Dráha však bude jednokolejná

S železnicí na letiště přes Semmering se počítá. Dráha však bude jednokolejnáNOVÉ
Hlubočepský viadukt na trati č. 122, pohled po trati směrem k zastávce Praha-Žvahov Foto:

Foto: Wikimedia Commons / User:ŠJů

Domov

vlakem na letadlo

Vojtěch Šeliga

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) serveru Echo24 potvrdila, že skutečně počítá i s druhou variantou železnice na letiště, kterou představila soukromá společnost Prague Airport Train. Jednalo by se o napojení na Jeneček, odkud by vlaky jezdily přes takzvaný Pražský Semmering na hlavní nádraží. V již vybudovaném úseku však zůstane trať jednokolejná. Trasa se ale nevylučuje s připravovanou moderní tratí přes Veleslavín na Masarykovo nádraží.

Trasa přes Smíchov by byla pro SŽDC výhodná, jelikož plánovaná odbočka z Jenečku na Letiště Václava Havla by částečně vedla po území patřící SŽDC. Oproti trati přes Veleslavín má firma Prague Airport Train souhlasné stanovisko EIA. O prodeji projektu teď se SŽDC společnost jedná.

„Záležitost je více než 5 let stará. Prověřujeme využitelnost a aktuálnost trasy, technické řešení trasy z Jenečku i zapojení u letiště se v mezičase změnilo,“ uvedla pro Echo24 Radka Pistoriusová za SŽDC.

S překvapivou variantou SŽDC do budoucna počítá. „Je to variantní zapojení LVH z odbočky Jeneček, se kterým SŽDC také v budoucnosti počítá. Určitě nenahrazuje potřebnou modernizaci trati pro zapojení Kladna a okolí a rovněž neobsluhuje připravovaný terminál Dlouhá Míle s významnými přestupními vazbami auto – vlak. Není také dostatečně kapacitní vzhledem k jednokolejnému Semmeringu,“ řekla Pistoriusová.

Tunel pod letištěm za 4,5 miliard

Společnost Prague Airport Train uvedla, že realizace projektu by mohla vyjít přibližně na 4,5 miliardy korun. „Celkové investiční náklady byly spočítány na cenových úrovních před vypracováním EIA, což bylo v letech 2014/2015. Pohybovalo se to kolem 4,5 miliard korun,“ uvedl za společnost pro Echo24 Michal Růžička.

Zároveň dodal, že je potřeba, aby se projekt vybudoval ještě před případnou výstavbu nové přistávací dráhy na letišti. „Hrozí, že jakmile se postaví druhá přistávací a vzletová dráha, tak už nikdo nikoho pod tu dráhu nepustí ani tím nejhlubším tunelem. Je tedy nutné tu trať vybudovat v předstihu. V žádným případě ale nezasahujeme SŽDC do jejich plánů, kdy to chtějí připojit přes Dlouhou míli,“ vysvětlil.

Upozornil zároveň, že na počet kilometrů je jejich varianta kratší než ta přes Veleslavín. „Kilometricky je to kratší varianta než na Masaryčku a časově to vyjde v podstatě stejně, protože úsekem přes Jinonice lze projíždět pouze pomaleji. Jinonická trasa je z pohledu SŽDC ideální, protože tam není potřeba územní rozhodnutí, žádná EIA. Když se tam dodělá pár výhyben, aby se ty vlaky mohly míjet, tak se dá stavět nebo rekonstruovat téměř okamžitě,“ řekl Růžička pro Echo24.

Soukromá varianta by měla být pro cestující alternativou železnice, kterou na letiště buduje SŽDC. Společnost pro připravovanou trať k pražskému letišti vybrala nedávno novou, takzvanou jižní variantu střešovických tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tunel povede pod ulicemi Svatovítská, Norbertov a U vojenské nemocnice. Vybraná varianta by měla být nejplynulejší ze zvažovaných tras, uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Stavba úseku mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem, jehož podstatnou částí tunel je, by měla vyjít na přibližně 13,3 miliardy korun. Práce na stavbě by měly začít zhruba za šest let.

Čtěte také: Na letiště nakonec povedou dvě tratě. Železnice přes Smíchov je ale záhadou

Související články