Formule na Karlově mostě vzbudila rozpaky, radní mluví o reklamě pro město

KARLŮV MOST

Formule na Karlově mostě vzbudila rozpaky, radní mluví o reklamě pro město
Záběr formule jedoucí po Karlově mostě. Foto: Red Bull
Domov

Na Karlově mostě se při natáčení spotu pro společnost Red Bull proháněla formule. Středeční natáčení vzbudilo podivení či kritiku kvůli relativně nízké ceně za pronájem mostu či obavám o poškození významné památky. Poslanec Patrik Nacher (ANO) se pak podivoval nad tím, že natáčení nemělo nesouhlas magistrátu. Akci však schvalovalo vedení Prahy 1. Podle radního Richarda Bureše (ODS) byli lidé opravdu naštvaní, ale proto, že o akci nevěděli dopředu.

Zjevení formule na Karlově mostě vyvolalo překvapení i kritiku na sociálních sítích. Zatímco někteří ocenili například využití situace, kdy je kvůli pandemii most oproti normálnímu stavu prázdný, podle jiných jde o zneuctění historické památky či její ohrožení.

Kritika se objevila i kvůli ceně, kterou filmaři za natáčení zaplatili. Pronájem vyšel na 250 tisíc korun za den, filmaři pak museli platit i za zábor či poplatek Sdružení výtvarníků. „Summa summarum: 550 tisíc! Pro českého filmaře zcela nemožné!“ napsal na Twitter režisér Jiří Strach.

Poslanec a pražský zastupitel Patrik Nacher (ANO) se pak zarazil na Twitteru nad tím, že mělo vedení Prahy akci zarazit a přesto se konala. „Radní (Hana) Třeštíková řekla, že organizátoři byli v prosinci za ní a ona jim sdělila, že to nepůjde a poslala je za náměstkem (Adamem) Scheinherrem. Ten reagoval stejně a poslal je za primátorem, který nesouhlas potvrdil. Výsledek jsme včera viděli,“ uvedl Nacher.

Vysvětlením je, že udělit povolení bylo v kompetenci radních na Praze 1. Radní pro dopravu Richard Bureš všechnu kritiku odmítá. „Šlo o pronájem za naprosto standardní ceník Karlova mostu bez koruny slevy, se všemi dalšími místními poplatky za zábory, které s tím nějak souvisely,“ řekl deníku Echo24. Stejnou cenu za pronájem mostu na den natáčení podle něj platily i velké štáby při natáčení filmů jako je Spiderman, fixní částka platí už řadu let.

Rada podle něj v takovém případě řeší i otázku, zda nemůže dojít k poškození památky. „Posuzuje se rozsah, zda tam bude vjíždět technika a tak dále. Zvažovali jsme, že tam bude auto, které váží okolo šesti set kilogramů oproti třítunovému auto vybírajícímu koše, které tam jezdí třikrát nebo pětkrát denně,“ řekl Bureš s tím, že úpravami kvůli bezpečnosti prošlo i samotné vozidlo.

Podle něj jsou lidé naštvaní úplně z jiného důvodu, tedy že o akci nevěděli dopředu a nemohli tak jízdu formule po mostě shlédnout či nafotit. To však podle něj vylučovala epidemická situace. „V tomto případě se, řekl bych, nepronajímalo ke komerčním účelům, všichni říkají, že si tam společnost Red Bull dělala reklamu, já osobně říkám, že tato společnost udělá reklamu České republice,“ dodal Bureš.

Zábor mostu pro kulturní akce vyvolal kritiku už v minulosti. V roce 2006 si ho na pět dní pronajala slavná módní značka Luis Vuitton. Za pět dní měla značka zaplatit necelý milion a půl a v jeden den most úplně uzavřít. Z akce však po vzedmutí kritiky a snaze změnit podmínky nakonec sešlo.