Nenápadný služebník: Opel Astra Sports

AUTO

Nenápadný služebník: Opel Astra Sports 7
Auto

Opel Astra má v portfoliu značky své pevné a stálé místo. I přes výraznou elektrifikaci posledních let je tento model stále dostupný s benzinovým i naftovým motorem. Je to příjemný a nenáročný společník.

Aktuální generace Opelu Astra je nabízena buď jako hatchback, nebo kombi zvané Sports Tourer. Od faceliftu v roce 2021 je nabízena pouze s tříválcovými turbomotory s různými výkony. Vyzkoušeli jsme verzi s tříválcem 1.5 CDTi, který na přední kola přenáší výkon 122 koní, což stačí ke zrychlení na 100 km/h za 10,5 s a maximální rychlost zcela dostatečných 210 km/h. Pro rodinné kombi nižší střední třídy jsou to fajn hodnoty, reálně je dynamika příjemná, dostačující a využitelná pro bezpečné předjetí. Motor prozrazuje svou konstrukci typickým klepavým zvukem, ale jakmile se roztočí, je celkem kultivovaný. Sice postrádá charakter, ale zase umí těšit velmi příjemnou spotřebou – v pohodě jezdí kolem 5 litrů nafty na 100 km, což při 48litrové nádrži znamená ohromný dojezd až kolem 1000 kilometrů. I když v nabídce existuje i devítistupňový automat, manuální šestistupňová převodovka s delšími dráhami a dobrým odstupňováním je zcela v pohodě.

Astra nabízí nenápadný, nenucený a konzervativní design. Dá se nazvat hezkým vozem, ale nepřitahuje žádnou pozornost. Je prostě služebníkem, funkčním, nenáročným parťákem s velkou užitnou hodnotou. Interiér je příjemně prostorný a jednou z výhod stárnoucího modelu je hezký přístrojový štít klasického charakteru i mechanické ovladače všeho podstatného uprostřed palubní desky. Líbí se nám i rychlý infotainment s přehledným menu a dobrou funkčností. Sedadla jsou z hlediska držení těla průměrná, ale i při dlouhém ježdění se ukazují jako dostatečně pohodlná. Běžná postava se i dozadu usadí úplně normálně a karoserie Sports Tourer samozřejmě potěší milovníky velkého prostoru – ten zavazadlový nabízí 540 až 1630 litrů a díky širokému víku a nízké nákladové hraně bez problémů pobere vše potřebné. Interiér má příjemné materiály a dobrou ergonomii, takže si na ovládání všemožných prvků (většina pokročilých bezpečnostních asistentů je dostupná od střední výbavy) velmi rychle zvyknete. Nechybějí ani dobře vyřešené a dostatečné odkládací prostory.

Astra nás potěšila neutrálně nastaveným posilovačem řízení, s nímž se vůz snadno a přesně ovládá. Ani 17palcové disky se výrazněji nepodepsaly na jízdním komfortu, podvozek bez problémů zvládá nerovnosti českých silnic a během jízdy se do dobře odhlučněného interiéru nedostávají žádné nepříjemné rázy či pazvuky. S Opelem Astra se jezdí skutečně příjemně, jen nelze očekávat nějaký řidičský požitek – je prostě funkčním autem, zaměřeným na komfort, dobrou ovladatelnost a s naftovým motorem i nízkou spotřebu paliva.

Opel nabízí Astru Sports Tourer ve třech výbavových stupních – Edition, Elegance a Ultimate. Základ lze v rámci akčního ceníku pořídit za 419 990 Kč (1.2 Turbo 110 k), vrchol tvoří verze Ultimate (1.5 CDTI 122 k) s automatickou převodovkou za 599 990 Kč. Už základní výbava je velmi bohatá a pro plnohodnotné využití vozu je ideálem střední výbava Elegance (má například automatickou dvouzónovou klimatizaci, varování před čelní kolizí, slušně účinné LED ECO světlomety či ergonomické sedadlo řidiče). S naftovým motorem se dá pořídit za velmi přívětivých 479 990 Kč.

Celkově se dá říct, že Astra Sports Tourer je dobré, nenáročné auto, které nestojí nesmysl a má nízké provozní náklady. Většina věcí se stále ovládá pohodlně postaru tlačítky, například i start-stop systém nebo držení v pruzích. Je to auto, které vás nechytne za srdce, ale víceméně mu není moc co vytknout. Bylo by dobré, kdyby v nabídce existovala verze s výkonem aspoň 150 koní a s kultivovanějším projevem čtyřválce. Nová generace Astry (L) už se nám pomalu blíží, ale zároveň je teď ideální doba koupit levnou a v mnoha ohledech tradiční generaci. Tedy pokud budete mít to štěstí a nějakou seženete.

 

Plusy:

Úsporný motor, komfortní podvozek, prostor.

Minusy:

Grafika couvací kamery, chybí silnější motor.