Online obchody větří miliardovou šanci, na Black Friday mají zavřenou konkurenci

BLACK FRIDAY

Online obchody větří miliardovou šanci, na Black Friday mají zavřenou konkurenci
Útraty v e-shopech na Black Friday mohou letos překonat rekordní miliardu. Foto: Shutterstock
Ekonomika

E-shopy mají v letošní slevové akci Black Friday šanci přesáhnout rekordní miliardovou tržbu. Kvůli zavření značné části konkurence v podobě kamenných obchodů cítí některé online obchody mimořádnou šanci a slevy tak nabízejí celý listopad, podle odhadů by mohly jejich roční tržby stoupnout až na 200 miliard. „,Vánoční šílenství‘ letos vypuklo dříve a odehrává se online,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

Slevová akce Black Friday připadá na poslední listopadový pátek a online obchody zřejmě čekají žně. Do nákupů by se mělo podle odhadů zapojit přes 550 tisíc zákazníků, kteří průměrně utratí kolem 900 korun, jak vyplývá z odhadů společnosti Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů. Útraty zákazníků by měly podle společnosti oproti minulému roku narůst o čtvrtinu na rekordní více než miliardu korun. Loni činily zhruba 800 milionů.

Akci v letošním roce ovlivní pandemie a zavřené obchody. „E-shopy přišly v hlavní sezoně o výraznou část konkurence v podobě kamenných obchodů. I přesto, že budou on-line prodejci nabízet podobné slevy jako v minulých letech, jejich obraty budou díky současnému stavu rekordní,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.

„Online obchody větří letošní mimořádnou šanci kvůli zavřeným kamenným obchodům už delší dobu, takže slevy označované výrazem ,Black Friday‘ nabízí v některých případech už i několik týdnů, zhruba od začátku listopadu. Tržby e-shopů, kterých je v ČR nejvíce na světě po přepočtu na obyvatele, letos budou atakovat rekordní úroveň 200 miliard korun, kterou zřejmě i překonají,“ uvedl hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda. Další slevy se pak dají očekávat i v kamenných obchodech, pokud před Vánocemi otevřou, dodal Kovanda.

Podle něj se vyplatí nakupovat zejména elektroniku, oblečení či módní doplňky. „Prodejci nabízejí slevy až kolem 70 nebo 80 procent, ve skutečnosti jsou však slevy zpravidla nižší, spíše kolem deseti až dvaceti procent. To ale nevylučuje, že třeba atypické zboží, jehož se potřebuje prodejce zbavit, zákazník opravdu pořídí třeba i právě s osmdesátiprocentní slevou,“ uvedl Kovanda.

Nápor zákazníků bude zátěží nejen pro e-shopy, ale i pro logistiku. Podle informací společnosti MALL Pay se téměř 80 procent e-shopů bojí logistických potíží. Častým úzkým hrdlem mohou být dopravci. Například Zásilkovna očekává dosažení rekordních 550 000 balíků za den a zřídila nové depo v Nehvizdech u Prahy. Česká pošta před Vánoci zřídila 1500 nových výdejních míst, tzv. Balíkoven.

Tradice výprodejové akce Black Friday pochází z USA. Podle nákupního rádce Heureka.cz dosahují reálné ceny v průměru 19 % a výhodnost nabídky je třeba kontrolovat u ostatních obchodníků. Společnost loni upozornila, že zboží, které někteří prodejci nabízeli s až 50procentní slevou, bylo možné v jiných e-shopech za tuto cenu sehnat i běžně, tedy bez slevové akce.

V Česku je přes 40 000 aktivních internetových obchodů. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) předpokládá, že prodej e-shopů v ČR bude letos vyšší o zhruba 25 procent a přesáhne 190 miliard korun. Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018.