Zbytečné letiště v Budějovicích? Spolklo už miliardy, nikdo neví, co s ním
má letiště smysl?
V Českých Budějovicích byl s velkou slávou dokončen nový terminál jihočeského letiště, celý projekt přesto vzbuzuje značné pochybnosti. Provoz by měl sice začít již v příštím roce, ale zatím se neví, které letecké společnosti by do Budějovic měly zájem létat, a zde by se vůbec dokázalo uživit. Obzvláště v situaci, kdy je 90 kilometrů jiné mezinárodní letiště v Linci.
Kraj s městem do letiště investoval téměř miliardu a půl a zatím není jasné, jak bude fungovat. Přitom právě skončila druhá část modernizace, která začala v roce 2015 a stála 646,7 milionu korun.
„Letiště jako projekt je manažersky nezvládnuté. V současné době tam jsou investované 1,4 miliardy korun ze strany kraje a města a nikdo pořádně neví, co s tím letištěm bude. Co se týče osobní dopravy, tak je jasné, že to není věc, která dokáže vydělávat. Když se podíváte na všechny regionální letiště, tak prodělávají. Já to trochu přirovnávám k situaci, jako kdybyste si v soukromé firmě postavil za 1,4 miliardy halu, která se má v podstatě zítra otevřít, a vy nevíte, co v ní budete vyrábět, jestli máte nějaké zakázky, jestli je od vás někdo chce, nebo nechce. V podobné situaci je to letiště,“ uvedl pro Echo24 krajský zastupitel a bývalý ministr průmyslu Martin Kuba (ODS).
Myšlenka na mezinárodní letiště je spjatá především s osobou bývalého hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD). „Když jsme o přeměně bývalého vojenského letiště v Českých Budějovicích na mezinárodní civilní letiště před lety rozhodovali, věděli jsme, že to nebude lehký proces, a že budeme částí veřejnosti tvrdě kritizováni, ale že budoucnost ukáže správnost našeho rozhodnutí. Vím, že dnes letecká doprava obecně prochází ekonomickou krizí, ale věříme, že v budoucnu lidé ocení fakt, že jsme si v Českých Budějovicích dokázali uchránit prostor pro mezinárodní letiště a neprodali jsme pozemky developerům na stavby vilových čtvrtí a obchodních center. Za svým rozhodnutím ve věci letiště si proto stojím a považuji to za velký úspěch všech, kteří se na tom podíleli,“ uvedl Jiří Zimola pro Echo24.
V době, kdy se o projektu mluvilo, seděl se Zimolou v koalici právě i Kuba. „My jsme ještě v roce 2012, kdy jsme byli v koalici s ČSSD, tenkrát navrhovali, aby se sehnal strategický partner pro tu investici. Protože kdyby do toho někdo dával svoje soukromé peníze, tak by se hodně snažil, aby se ty peníze vrátily. Bohužel se změnila koalice, po volbách 2012 vzniklo spojení ČSSD a KSČM a rozhodli se projekt realizovat v této podobě. Když se ptám kohokoliv z kraje, tak nikdo neví, co s tím bude,“ uvedl Kuba.
Kuba upozorňuje především na fakt, že letiště bude muset být dlouho podporováno: „Počítá se s tím, že by se ta částka, kterou tam dává kraj a město, měla zvyšovat. Příští dva roky by to mělo být 50 miliónů z každé strany. Je potřeba občanům Jihočeského kraje říci, že třeba ještě dalších deset let budou dávat sto miliónů korun na letiště, což jsou třeba tři školky každý rok. A možná za to odletí dvě letadla týdně někam k moři.“ Podobně mluví i primátor Jiří Svoboda (ANO). „Čekáte, že opravdu budou lidé létat na dovolené přímo z Budějovic? Od určité doby to už příliš nečekám, ale bylo by to fajn,“ řekl pro Echo24.
Například poslanec a jihočeský zastupitel Jan Bartošek (KDU-ČSL) však vidí v letišti potenciál. „Jedná se o dlouhodobý strategický projekt jihočeského kraje. Teď náš čeká velký úkol to letiště rozlétat, ale vzhledem k tomu, jakými krásami Jihočeský kraj disponuje, tak je tam velký potenciál, že budeme úspěšní,“ uvedl pro Echo24 Jan Bartošek.
Plný provoz by měl začít koncem roku 2020
Proudová letadla by z letiště měla začít létat letos na podzim, od roku 2021 budou moci přistávat obchodní letadla. Výdaje kraje a města na letiště za roky 2006 až 2018 byly 1,13 miliardy, z toho kraj zaplatil 940,8 milionu, uvedla Hana Brožková z kanceláře hejtmanky.
Zkušební provoz povolil po kontrole 25. června Úřad pro civilní letectví. Nyní odsud mohou létat menší letadla do rozpětí křídel 24 metrů, hlavně malá letadla, ultralighty a vrtulníky. Hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) předpokládá, že plný provoz začne koncem roku 2020.
„Letiště má obrovský potenciál. Zaznamenávám požadavky firem, aby to už létalo co nejdříve. I lidé, kteří milují sportovní létání, na to už netrpělivě čekali. Má obrovský potenciál rekreační – jsme druhou nejnavštěvovanější destinací České republiky a možná řada návštěvníků, kteří dnes letí do Prahy a potom jedou do Krumlova autobusem, poletí rovnou do Českých Budějovic,“ řekla Stráská. Podle ní má kraj řadu zájemců z leteckých společností, které chtějí přistávat v jižních Čechách.
Potenciál vidí hejtmanka i v pozemcích kolem letiště, kde chce kraj vytvořit obchodní i průmyslovou zónu. V areálu by mohly vzniknout i parkoviště pro 97 kamionů a hotel.
Ke konci května skončil ve funkci z osobních důvodů ředitel letiště Ladislav Ondřich. Dočasně ho zastupuje jeho náměstek Robert Kala. Kraj hledá strategického partnera pro obsluhu letiště.
Druhá etapa modernizace Jihočeského letiště začala v roce 2015. V její první fázi vznikly za 121 milionů Kč nové inženýrské sítě, přístupové cesty i vrátnice. Druhá fáze trvala od listopadu 2017 do letošního června a stála 525,7 milionu. Vznikl terminál, parkoviště, rozšířená je odbavovací plocha, nová je budova zabezpečení letového provozu, světelná navigace i technologie pro odbavení cestujících a zavazadel.
Počet pohybů – vzletů a přistání – byl loni 5929. Výnosy letiště v roce 2018 byly 49,9 milionu Kč, náklady 48,1 milionu a zisk 1,8 milionu korun. ČTK to řekla Brožková. V roce 2017 byl čistý obrat 45,5 milionu Kč a zisk po zdanění 1,6 milionu.
Areál letiště zabírá přes 300 hektarů. Ve firmě Jihočeské letiště má kraj padesátiprocentní podíl, druhou polovinu drží město České Budějovice. Letecký provoz zde začal v dubnu 2006. Do konce roku 2016 letiště odbavilo téměř 80 000 vzletů a přistání, z toho přes 4000 mezinárodních.
V ČR je pět veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem – v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.