V Praze se od dubna objeví 500 nových elektrokol

Elektrokola v Praze

V Praze se od dubna objeví 500 nových elektrokolNOVÉ 2
Domov
Echo24
Sdílet:

V pražských ulicích se od pondělí 1. dubna objeví 500 zelených elektrokol, která budou sloužit v systému sdílení kol, tzv. bikesharingu. Na území Prahy 1 až 8 a Horních Počernic je rozmístí společnost Homeport. Novinářům to ve čtvrtek řekli zástupci společnosti.

Kola budou pod neustálým dohledem techniků společnosti a bude možné je používat a parkovat pouze na vybraných místech. V Praze mimo jiné funguje sdílení růžových kol společnosti Rekola.

Zájemci si stáhnou do mobilního telefonu aplikaci a zaregistrují se a vytvoří svůj účet. Telefonem načtou QR kód umístěný pod sedadlem bicyklu a vyberou si, zda pojedou s elektromotorem, nebo bez něj. „Motor pomáhá do rychlosti 25 kilometrů v hodině, pak už ne,“ řekla Petra Holečková z Homeportu. Kolo na konci jízdy odstaví a třikrát zmáčknou brzdu.

Kola budou parkovat na asi 250 místech ve virtuální stanici. „Naším cílem bylo domluvit se s každou městskou částí na lokalitách, kde kolo může bezkonfliktně parkovat,“ řekl Holečková. V případě, že lidé zaparkují kolo mimo určená místa, zaplatí navíc poplatek 25 korun.

Bez elektromotoru prvních deset minut zdarma

Dohlížet na ně bude asi dvacítka techniků. Kola budou totiž on line a oni okamžitě zjistí, zda má vybitou baterii nebo například stojí, kde nemá. V tu chvíli vyrazí na místo a problém vyřeší. Kola opraví buď na místě, v případě vážnější závady je odvezou. Životnost jednoho kola bude šest let.

Pokud pojedou lidé bez zapnutého elektromotoru, budou mít prvních deset minut jízdy zdarma. Následně zaplatí korunu za minutu. V případě použití elektromotoru zaplatí dvě koruny za minutu. Pokud si chce jezdec cestou něco koupit, může jízdu přerušit přestávkou, za kterou zaplatí 50 haléřů za minutu. Při pauze bude mít kolo zablokované pro sebe a nikdo mu jej nevezme.

Sdílené bicykly provozuje v Praze i firma Rekola, která má růžová kola, a v Praze 7 funguje služba čínské firmy ofo, která půjčuje žlutá kola. Praha v minulosti připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, magistrát ho však nakonec zrušil. Nyní Praha svůj vlastní systém nechystá.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články