Radnici se omezení aut líbí. Plánuje další zákazy na Smetanově nábřeží a Malé Straně

Radnici se omezení aut líbí. Plánuje další zákazy na Smetanově nábřeží a Malé Straně
Vizualizace Smetanova nábřeží. Foto: Facebook Adama Scheinherra
Domov

CENTRUM PRAHY BEZ AUT

Vojtěch Šeliga

Uskupení Praha sobě nadále pokračuje ve snaze omezit automobilovou dopravu v centru Prahy. Poté co si náměstek pro dopravu Adama Scheinherr vyzkoušel omezení řidičů u Národního divadla, plánuje teď výrazně zabránit vjezdu automobilů také na zbytek Smetanova nábřeží a na Malou Stranu.

„Po Smetanově nábřeží a ulicemi Malé Strany jezdí páteřní tramvajové linky. Chci, aby desetitisíce lidí nemusely stát v zácpách mezi auty v úzkých uličkách Malé Strany a u Karlových lázní. V posledních měsících se mi podařilo otevřít debatu o dopravě v centru. Místní volají po dalším zklidnění, Pražané po tramvajích, na které se lze spolehnout, a s politiky nyní jednám o tom, jak projekt posouvat dál. O kvalitní průjezdnost městské hromadné dopravy, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství mi jde především. A mám vizi, co s dopravou v centru dál,“ napsal Scheinherr na Facebook.

Scheinherrovi vadí především tranzitní doprava. „MHD a chodci v našem rozhodování hrají největší roli. Obě nábřeží používají z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. 10 % je cílová automobilová doprava a pouze 5 % je tranzit. A na tranzit si posvítíme. Nechci obě nábřeží úplně uzavírat, mám v plánu snížit počet aut, které chtějí jen projet z jednoho břehu na druhý. To nám pak umožní úpravy vybraných zastávek,“ uvedl.

Přesto tvrdí, že jeho plán řidiče příliš neomezí. „Pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 se nezmění vůbec nic. Ti by mohli nadále projíždět skrz Smetanovo nábřeží i Malou stranu. I ostatní Pražané se budou moct samozřejmě do centra stavit ‚na otočku‘ autem za příbuzným nebo na nákup. Jen se z oblasti budou muset vrátit stejnou cestou. Například řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem. Nechceme úplnou uzavírku obou břehů Vltavy! Potřebujeme jen částečně omezit tranzit,“ napsal na Facebook.

Scheinherr v poslední době vyvolal poprask právě uzavřením části Smetanova nábřeží u Národního divadla, na kterém se nedohodl ani s městkou částí a ani se svými koaličními partnery. Nelíbily se ani nevkusné betonové bloky, kterými bylo místo upravené.

Vzniknout mají nové zastávky

Pražský magistrát chystá v centru nové zastávky a bude rozšiřovat některé současné. Opatření se týkají pravobřežních nábřeží a Malé Strany. Zároveň omezí tranzit. Cílem je zlepšit cestování tramvajemi v centru a zklidnit automobilovou dopravu. Kdy budou opatření zavedena, zatím není jasné. Vedení města o nich bude ještě jednat mimo jiné s městskými částmi.

„Místní volají po dalším zklidnění, Pražané po tramvajích, na které se lze spolehnout, a politici chtějí jednat o tom, jak projekt posouvat dál. Jde mi o kvalitní průjezdnost MHD, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství,“ uvedl Scheinherr.

Ve směru od Jiráskova náměstí vznikne na Masarykově nábřeží zastávka Národní divadlo. V tomto směru chybí a linka číslo 17 zastavuje až za křižovatkou s Národní třídou na Smetanově nábřeží.

Nová zastávka Karlovy lázně vznikne na Smetanově nábřeží ve směru na Staroměstskou. Mezi zastávkami Národní divadlo a Staroměstská v tomto směru neexistuje. Zastávka bude na místě vyšrafované části silnice, kam řidiči nesmí, a z které se tak stane chodník. Existující zastávka Karlovy lázně v opačném směru bude upravena tak, aby umožnila pohodlnější nástup do tramvaje. Mezi tramvají a obrubníkem je jízdní pruh, který znemožňuje například bezbariérový nástup do vozů.

Zastávka Národní divadlo na nábřeží u kavárny Slavia bude po zavedení výše uvedených opatření zrušena. Tramvaje číslo 2 a 18 totiž zbytečně dvakrát staví v jedné zastávce u Národního divadla a na Smetanově nábřeží. Rozšířena bude zastávka Malostranská na Klárově, a to v obou směrech. „Bude se jednat o rozšíření úzkých tramvajových ostrůvků. Na Malostranské je silná přestupní vazba z metra na tramvaj a naopak. Zvýší se komfort a bezpečnost cestujících,“ uvedl Scheinherr.

Související články