Jak pandemie ovlivňuje trh se smartphony?

Jak pandemie ovlivňuje trh se smartphony?
INZERCE

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Chytré telefony se prodávají méně, přitom se ale kvůli omezením mnohem více využívají. Může dojít ke změně podílů jednotlivých značek na trhu.

Ještě začátkem února, kdy byla krize v plném proudu především v Číně, se začaly objevovat první zprávy o zavřených továrnách či zpožděných dodávkách nových telefonů nebo náhradních dílů. Po pár týdnech už bylo jasné, že se posune představení některých nových modelů smartphonů. Pokud už byly nakonec představeny, tak online.

V současné době se zdá, že se trh se smartphony adaptoval na současnou situaci a výroba opět jede na plno. Bude ale vůbec možné zmírnit následky prvního čtvrtletí roku 2020? To bylo pro prodej chytrých telefonů naprostým debaklem. Společnost Counterpoint Research uvádí, že prodeje klesly meziročně až o 13 %. Je to nejrychlejší pokles v historii. Technologický zpravodajský portál EPS News dokonce shrnuje, že korona krize bude mít dopad na trh se smartphony hned z pěti stran.

Snížení poptávky po nových telefonech

Během omezení v době pandemie se zcela převrátily priority spotřebitelů. I když jsou pro ně smartphony stále užitečnou pomůckou, nově nebudou kupovat telefony, protože chtějí, ale jenom až je budou doopravdy potřebovat.

EPS News uvádí, že jenom v USA dosáhla během dubna nezaměstnanost na 14,7 %. Přitom ještě v březnu byla míra nezaměstnanosti 4,4 %. Zatím jde o mnohem horší čísla než v době ekonomické krize před deseti lety. V České republice to zatím není tak viditelné. V dubnu nezaměstnanost stoupla na 3,4 % z březnových 3 %. Ale do budoucna se očekává, že by mohla stoupnout kvůli krizi až na 8 %. Prodeje tedy budou zřejmě klesat i u nás.

Foto: Zdroj: Bigstockphoto.com

Pokles produkce

Kvůli pandemii byly zavřené továrny, nebo byly jejich výrobní kapacity omezené. Výroba se tak zpomalila, někde se zcela zastavila. Nebylo možné sehnat ani náhradní součástky, a to nejen v případě smartphonů. Ovlivnilo to tak i velmi silné značky.

Například Samsung v dubnu snížil měsíční produkci až o 10 milionů jednotek. Je to jen o něco méně než polovina jejich klasické měsíční produkce. Vzhledem k jejich továrnám v Brazílii a indii zřejmě nebude možné výrobu naplno obnovit ani v následujících týdnech.

Zvýšení využívání smartphonů

​​​​​​​Je zajímavé, že využití chytrých telefonů se naopak zvyšuje. Souvisí to s tím, že lidé jsou kvůli omezením odkázáni na online nákupy, komunikaci, vzdělávání atd. Uživatelé jsou více na sociálních sítích a ke komunikaci s firmami využívají také online nástroje.

Smartphony jsou tak ještě důležitější než před krizí. Zřejmě se zvýší prodej aplikací a příslušenství na mobily, jakou jsou třeba různé chytré kryty na mobil, bezdrátové nabíječky a podobné. Těží z toho i servisy a podpora.

Foto: Zdroj: Bigstockphoto.com

Podíl jednotlivých značek na trhu se mění

Zatímco Samsung prodal v prvním čtvrtletí minulého roku 71,8 milionů přístrojů, tento rok to bylo za stejné období jenom 58,3. Zaznamenal tak meziroční pokles o 19 %. Prodeje Huawei klesly o 18 % na 48,5 milionů, Applu jen o 9 % a Xiaomi měla stejný prodej jako vloni. Zatímco celkový podíl Samsungu a Huawei na trhu klesl, Applu a Xiaomi trošku stoupl. Je tak možné, že se celkové pořadí jednotlivých výrobců na trhu se smartphony se tak ještě změní.

Nesourodá adaptace 5G sítě

Ještě před krizí se mluvilo hlavně o nových 5G telefonech a 5G síti. Teď to ale vypadá, že se kvůli krizi 5G odsouvá do pozadí. Pro některé společnosti už není v současné situaci prioritou představit co nejrychleji 5G telefon. Opoždění už ohlásil například Apple.

Foto: Zdroj: Bigstockphoto.com

Na druhou stranu je ale možné, že telekomunikační společnosti budou naopak usilovat o co nejrychlejší spuštění 5G sítě. Ta má totiž v současné situaci, v době různých omezení a zvýšení používání mobilního internetu, větší opodstatnění než se mohlo před krizí zdát.

EPS News každopádně nepředpokládá, že tento vývoj bude mít trvalé následky, a že by došlo ke krachu některých z velkých značek. Jsou toho názoru, že velké společnosti se na změny na trhu postupně adaptují.