Českým drahám klesly tržby kvůli covidu. Přišly skoro o 2 miliardy
ZTRÁTY KVŮLI COVIDU
České dráhy v letošním prvním pololetí hospodařily se ztrátou 1,98 miliardy korun. Ztráta je výsledkem jarní koronavirové krize a s ní spojeným omezením provozu. Pokles tržeb zaznamenala osobní i nákladní přeprava. Vlaky dopravce tak v pololetí cestovalo 59,8 milionu cestujících, meziročně o třetinu méně. Dráhy o tom dnes informovaly ve své finanční zprávě. V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun.
„Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 procent. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy s cílem minimalizovat dopady na ekonomiku státu a zdraví populace, nebylo možné výrazněji snížit náklady. Tržby se však propadly na minimum," uvedl šéf státního dopravce Václav Nebeský.
Po uvolnění restrikcí podle něj sice začaly počty cestujících pozvolna stoupat, na loňské počty zákazníků ani tržby se však společnost dosud nedostala. V mezinárodní dopravě pak citelně chybí zahraniční turisté. Osobní doprava tak skončila ve ztrátě 1,92 miliardy korun.
Klesla také průměrná přepravní vzdálenost na jednoho cestujícího, která byla v prvním pololetí 43 kilometrů, i celkový přepravní výkon. V součtu najeli cestující drah během prvních šesti měsíců roku 2,56 miliardy kilometrů.
Ve ztrátě 44 milionů korun skončila i nákladní doprava provozovaná dceřinou firmou ČD Cargo. Ta se přitom v předchozích letech zásadním způsobem podílela na zisku celé skupiny. Letošní ztrátu způsobilo téměř zastavení přeprav některých komodit, zejména pak v automobilovém průmyslu a v přepravě kontejnerů z a do Číny. I přes krizi ovšem ČD Cargo dál působí i na zahraničních trzích.
Společnost v minulých měsících kvůli krizi provedla několik opatření. Vedle interních úsporných kroků především u personálních a režijních nákladů šlo například o využití vládních programů Antivirus a COVID.
I přes krizi dráhy pokračují i v investicích do obnovy vozového parku. Nebeský zmínil například dodávku 50 osobních expresních vozů, nákup netrakčních souprav push-pull či dvouvozových jednotek RegioPanter. Vlaky se společnost snaží obnovovat i v nákladní dopravě, což je klíčové pro její další expanzi v cizině.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává kolem 23.500 lidí.