Alfa Romeo Stelvio QV: Čtyřlístek pro štěstí

Alfa Romeo Stelvio QV: Čtyřlístek pro štěstíautotest
Auto

Alfa Romeo Stelvio QV

Jestliže vám záleží na tom, aby vaše nové prémiové SUV nejen dobře vypadalo, ale i dobře jezdilo, tak se podívejte do nabídky Alfy Romeo. Za 2,5 milionu můžete mít auto, které je na Nürburgringu rychlejší než Lambo…

Stelvio je samo o sobě důkazem toho, že slavná milánská automobilka se vrací a znovu hodlá obsazovat ztracené pozice. Jednoduché to nemá, ale chystaná modelová ofenziva jí (spolu s rozvojem dealerské a servisní sítě) může dost pomoct. Jedním ze dvou základních kamenů nové filozofie je Stelvio – SUV, které jezdí lépe než mnozí konkurenti z „klasické“, dnes již téměř přehlížené střední třídy.

Samotné Stelvio považujeme za jízdně jeden z nejlepších vozů své třídy, srovnatelný tak možná s Porsche Macan či Jaguarem F-Pace. Proti výše zmíněným má ale jednu výhodu: je lehký. Vrcholné QV váží 1830 kg, což je v této třídě a vzhledem k výkonu 510 k skvělá hodnota – Jaguar F-Pace SVR (550 k) s sebou táhne 2070 kg, Porsche Macan Turbo (s menším výkonem 400 k) pak 1925 kg. Na vývoji Alfy se nešetřilo, takže nepřekvapí hojné využití vysokopevnostní oceli a hliníku na blatnících, dveřích, zavěšení kol Alfalink či motoru. Hnací hřídel a další prvky jsou z uhlíkových vláken. To vše a navíc slušná cena (od 2 437 500 Kč) ze Stelvia QV dělá vhodného adepta na nejlepší vůz své třídy – ale k tomu musí ještě výborně jezdit.

Vidlicový šestiválec 2,9 litru přeplňovaný dvěma turby je posunut hodně dozadu a dolů, mezi tlumiči je masivní rozpěrná tyč. Pohonu všech kol Q4 sekunduje ideální vyvážení 50 : 50, systém Alfa Chassis Domain Control zajišťuje řízení všech podsystémů včetně aktivního vektorování točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Uvnitř je to Alfa posledních dní – zatímco upoutají kruhové ukazatele přístrojového štítu nebo si pochválíte skvěle padnoucí sedadla, Stelvio samo vybízí ke stisku rudého startovacího tlačítka a oživení celého divokého stáda. Odvděčí se hutným, ale ne přehnaně vykřičeným zapráskáním do výfuku. Ohromná magneziová pádla pod volantem dotvářejí skvělou, i když vyšší pozici za volantem.

Hmota se dává do pohybu – nejdřív rychlý dálniční přesun, odhalující velmi dobrou stabilitu i chuť neustále drtivě zrychlovat za doprovodu lahodného zvuku. Pak horské silničky. Jestliže jste ještě neměli možnost řídit nové Alfy, jako první vás překvapí strmost a rychlost řízení. Stelvio má nejpřímější řízení ve své kategorii a pravda je, že vyžaduje rychlou ruku a cit. Čtyřkolka Q4 preferuje zadní kola a jako by přesně chápala, co po ní řidič chce. Samozřejmě v režimu Race, kdy je vše ostřejší, což je znát hlavně na odezvě plynového pedálu, protože rychlosti chcete stejně měnit sami. Auto je tak čitelné a citlivé na vstupní informace, že není problém trefovat s rozevlátou hmotou přesně vytyčenou dráhu. A přitom nechybí trakce a touha neustále zrychlovat.

Na suchém asfaltu se Stelvio s radostí zakusuje do zatáčky a na výjezdu z ní předvádí jen čitelné uklouznutí v případě, že je elektronika odstavená ze hry. V řízení je stále cítit spojení – a to je pocit, který je dnes velmi vzácný. Čistý průjezd odhaluje nejen neutrální schopnost zatáčet a znovu zatáčet, ale možná až moc velké náklony vozu. Na druhou stranu je fajn, že hliníkový podvozek úspěšně maká na tom, aby z vás na nerovnostech nevymlátil kůži. A skutečně mu to jde. I QV má ale své mouchy – například navigační systém, který je doslova tragický. Z hlediska dalších praktických prvků to tak hrozné není: místo vzadu je průměrné, kufr o hodnotě 499 litrů s rezervou také. A spotřeba? Italka je žíznivá, a to velmi – víceméně pořád. Pokud pojedete v pohodě, možná zvládnete tak 12 l / 100 km, ale vezměte QV na okruh a benzin bude mizet nevídanou rychlostí. Daň za emoce? Možná. Jenže ne každé SUV umí 283 km/h a je na ringu rychlejší než Gallardo… Takže ano, stojí to za to. Auto, které nikdo nepotřebuje, ale každý ho chce.

Plusy: motor, jízdní vlastnosti, podvozek, dynamika, interiér.

Minusy: prehistorické palubní menu, spotřeba.