Výsledky výzkumu: Jsou lepší gymnázia, nebo základní školy?
sociální rozdíly ve školách
Mezi základními školami jsou velké rozdíly v sociálním složení kolektivů dětí, které do nich chodí. Na 13 procent z nich jsou děti z podobného sociálního zázemí jako na gymnáziích. Zpravidla jde o výběrové školy, které nabízejí rozšířenou výuku jazyků či matematiky. Patří k nim také soukromé školy, které vybírají poplatky. Ukázal to výzkum Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty UK. Podle něj ale může být výuka na gymnáziích i základních školách stejně kvalitní.
„Ty rozdíly mezi školními kolektivy vznikají ještě předtím, než děti přejdou na gymnázia,“ řekl autor výzkumu David Greger. Rozvoj žáka podle něj ani tolik nezáleží na tom, zda je na víceletém gymnáziu, nebo základní škole, ale spíš na tom, jestli jde o školu prestižní, soukromou či výběrovou.
Výzkum potvrdil, že na víceletá gymnázia chodí hlavně děti rodičů, které mají lepší sociální postavení a svým dětem se víc věnují. Žáci na gymnáziích mají podle jeho autorů výrazně lepší výsledky. Důvodem je zejména to, že je pozitivně ovlivňuje kolektiv nadaných vrstevníků a rodiče je doma lépe motivují. Zhruba 68 procent žáků gymnázií tvoří podle výzkumu děti ze sociálně dobře zajištěných rodin, zatímco na základních školách je takových žáků 28 procent.
Když se od těchto faktorů odhlédne, není v průměru mezi gymnázii a základními školami rozdíl v tom, jak kvalitně učí matematiku a jazykové dovednosti, řekl Greger. Lépe jsou na tom gymnázia ve čtenářské gramotnosti, důvod ale nedokázali autoři výzkumu vysvětlit.
Pusťte si první video Echo TV – rozhovor s Mirkem Topolánkem.
Průměrný žák víceletých gymnázií je údajně v primě svými znalostmi na stejné úrovni jako o čtyři roky starší žák v 9. třídě základní školy. Na obou typech škol se děti mezi 6. a 9. třídou posunou ve svých znalostech podobně, na gymnáziích zůstává úroveň pořád větší než na základních školách. Horší výsledky základních škol jsou proto dány mimo jiné tím, že je na nich hodně žáků z méně podnětného zázemí, kteří snižují průměr základních škol.
Na základní školy chodí přibližně 11 procent dětí s výbornými výsledky, zatímco na gymnáziích je naopak přibližně stejný počet studentů s těmi nejhoršími výsledky. To, že na základních školách zůstává výrazná část dětí s excelentními výsledky, uvedla v minulosti opakovaně i Česká školní inspekce. Podle ní se na víceletá gymnázia dostávají i děti, které na ně se svými výsledky nepatří.