Havlíček: Skončit do roku 2035 s benzinovými auty je nereálné. Evropa se zběsile barví na zeleno

VÝROBA AUT

Havlíček: Skončit do roku 2035 s benzinovými auty je nereálné. Evropa se zběsile barví na zeleno
Ministr Karel Havlíček Foto: Úřad vlády ČR
Ekonomika

Echo24

Evropa se barví na zeleno příliš zběsile, vymýšlí nerealizovatelné plány. Říká to ministr průmyslu a obchodu a také šéf resortu dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle něj není možné stihnout do roku 2035 přestat vyrábět auta na benzin. Podle Havlíčka musí Evropská komise tento cíl přehodnotit. Nicméně byl to jeho šéf premiér Andrej Babiš, který evropský Green Deal podepsal, měl přitom možnost vše vetovat.

Havlíček v rozhovoru pro deník Právo hovořil mimo jiné o výrobě aut na benzin a podle něj nereálných cílech, které si vytyčila Evropská unie. Narážel například na to, že se mladoboleslavská Škoda kvůli povinnému snižování emisí rozhodla přestat vyrábět model vozu Fabia Combi, který byl jedním z nejprodávanějších. „To barvení Evropy na zeleno je příliš zběsilé. Zde to nakonec ještě nedopadlo špatně, výroba stávající generace pokračuje a Škoda dostala od koncernu velký projekt, bude vyvíjet kompletní platformy pro malé vozy celého Volkswagenu. To zde ještě nebylo,“ řekl Havlíček.

Postoj České republiky k zastavení výroby aut na benzin do roku 2035 je podle Havlíčka negativní. „Zásadně s tím nesouhlasíme. Respektujeme to, že se ekologizuje i doprava, respektujeme, že výroba je v rukou automobilek a my do toho nemůžeme zasahovat. Ale na druhou stranu nemůžeme jen přihlížet tomu, že se vytváří cíle, které jsou nerealizovatelné,“ řekl Havlíček pro deník Právo.

Neuvedl však, že Česká republika se stejně jako další země Evropské unie zavázaly k naplňování takzvaného Green Deal, jehož cílem je zajistit přechod na tzv. udržitelnější, ekologičtější hospodářství. Kabinet Andreje Babiše na jednu stranu tvrdí, že evropský Green Deal je utopií, přesto premiér zelenou politiku vloni spolu s dalšími představiteli zemí EU schválil. Na summitu lídrů Evropské unie v dubnu loňského roku byl Green Deal přijat.

Musíme na to mít, varuje Havlíček

Podle Havlíčka však není možné dostat se do konce této dekády ani na desetiprocentní úroveň poměru mezi klasickými auty se spalovacími motory a elektromobily. „Uvědomme si, že v České republice teď jezdí přibližně 5,5 milionu aut a budeme hodně rádi, když tady v roce 2030 bude 300 tisíc elektromobilů, tedy jen několik procent,“ řekl Havlíček. „Varianta, že by se v roce 2035 mělo skoncovat s prodejem aut se spalovacími motory, je zcela nereálná. Není to jen náš názor, je to názor rovněž dalších evropských zemí. Tento cíl se bude muset v každém případě přehodnotit,“ dodal ministr.

Havlíček také varuje před dotováním elektromobilů ze strany státu. „Nechceme přistoupit na to, že Česká republika bude dotovat elektrovozidla. Jsme připraveni udělat infrastrukturu, dobíjecí stanice, zavádět elektrická auta postupně do veřejných služeb, podpořit firmy odpisy a podobně, ale nemůžeme přispívat zásadními částkami na elektromobily. Tím bychom pokroutili trh,“ vysvětlil Havlíček.

„Tvrdíme, že ekologické cíle ano, ale cesta, která se k nim vytyčuje, je příliš zbrklá, a musí to někdo zaplatit. Paradoxně pak omezujeme ty, kteří nám zelené ambice platí. Musí to být vyvážené. Nesmíme se dostat do situace, kdy jen něco chceme a nebudeme na to mít,“ řekl Havlíček.

Odboráři a průmyslníci si dlouhodobě stěžovali, že vláda nedodala analýzu, jak se Green Deal reálně promítne do tuzemské ekonomiky. Ta je v současné době z nemalé části závislá na automobilovém průmyslu, na který plán dopadne velmi tvrdě. Havlíček v dubnu slíbil vytvoření komise, který tyto dopady posoudí.

Celý postup ostře kritizoval i odborový předák Josef Středula, který připomíná, že k iniciativě se Česko připojilo už na podzim roku 2019, a přesto stále nic hotového není. „Hned v lednu jsme žádali, aby vláda udělala dopadovou studii. Opravdu podrobnou, jak celá dohoda vypadá. Tedy jak to dopadne na státy ze severu a jihu, jak bude postižen podnikatel, občan, rodina s dětmi či jaké vlivy směřují na inflaci či cenovou hladinu,“ řekl pro Echo24 Středula.

Podle něj totiž už nyní dochází k tomu, že se kvůli Green Deal propouští. Uvádí zejména příklad Sokolovské uhelné, která propustila až tisícovku lidí. Důvodem k propouštění byla zejména cena emisních povolenek, která se v současnosti pohybuje na rekordních hodnotách. Podle odborníků tak dojde mimo jiné k výraznému zdražení elektřiny a způsobí to i další problémy.