Google se podřizuje Black Lives Matter. Obchody vedené Afroameričany budou teď označené
BLACK LIVES MATTER
Technologický gigant Google podpořil americké černošské obchodníky zasažené následky koronakrize. Ve svém vyhledávači proto označuje podniky či obchody vlastněné Afroameričany atributem s názvem „Black-owned“. Google se k novince uchýlil poté, co se v návaznosti na podporu militantního hnutí Black Lives Matter objevily na výlohách obchodů a restaurací podobné nápisy upozorňující na to, že je provozují Afroameričané.
Označení „Black-owned“ navíc není jediné. Do tzv. highlights, které upozorňují na zvláštnosti daného míst, je možné uvést také například to, že podnik vedou ženy či že je vhodný pro zástupce LGBT komunity.
Podle Googlu je funkce na internetu stále více vyhledávána. „V posledních době jsme zaznamenali nárůst vyhledávání firem, které provozují Afroameričané. Je inspirativní vidět, že tolik lidí se snaží investovat do černošské komunity,“ tvrdí za Google Jewel Burks Soloman z oddělení pro podporu start-upů.
„Přidáním tohoto atributu chceme zajistit, aby vyhledávání a využívání našich map bylo inkluzivnější. Chceme pomoci podpořit podniky vlastněné Afroameričany, když to nejvíce potřebují,“ zdůvodňuje kontroverzní opatření Burks Solomon.
In the aftermath of Monday’s unrest in South Shore, the neighborhood’s black-owned businesses received posters to indentify themselves as much. pic.twitter.com/OZdLARneMI
— Evan F. Moore (@evanFmoore) June 2, 2020
Po květnové smrti černocha George Floyda, který zemřel po zákroku policisty v Minneapolis, a dosud trvající vlně protestů, byli technologičtí obři včetně Googlu obviněni z nedostatečné aktivity na poli boje proti údajnému rasismu. Google proto například prostřednictvím své dceřiné společnosti YouTube oznámil vytvoření fondu ve výši 100 milionů dolarů na podporu černošských tvůrců a umělců. Vyhledávač se také rozhodl zakázat inzerci na pracovní pozice, půjčky nebo nemovitosti na základě kritérií jako je pohlaví, která by podle něj mohla vést k diskriminaci.
Společnost Twitter, která provozuje stejnojmennou sociální síť, se zase zavázala k tomu, že přestane ve svých dokumentech i komunikaci používat termíny jako master (pán), slave (otrok) či blacklist (černá listina), které už desítky let používají programátoři po celém světě. Tato slova chce nahradit méně kontroverzními výrazy.
I další soukromé společnosti pečlivě vyhodnocují své názvy či loga a mění ty, které v sobě nesou rasové stereotypy. Zvýšenému tlaku v poslední době čelí ale především sociální sítě. Stovky firem, mezi nimi i giganty Unilever, Coca-Cola či Starbucks, například přestaly zadávat reklamu společnosti Facebook, dokud ze své platformy nezačne odstraňovat údajně nenávistný obsah.
Floydova smrt vzbudila ve Spojených státech silnou vlnu protestů, které země nezažila desítky let. Demonstranti se v desítkách amerických měst bouřili proti zakořeněnému rasismu, který podle nich v USA nadále přežívá a staví nejen černošskému obyvatelstvu do cesty značné společenské překážky. Protestující na některých místech začali také ničit památníky a sochy historických postav, jako jsou obchodníci s otroky či významní aktéři evropského kolonialismu.