Český soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate
Dieselgate
Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Společnost Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun. Ve středu to známila společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje. Upozornil na to server Seznam Zprávy.cz.
Volkswagen podle serveru Seznam Zprávy.cz prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září minulého roku. Nároky byly uznané ve výši 220 000 Kč na jednoho zákazníka, celková suma je tedy 533,5 miliardy Kč spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.
„Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než 600 spotřebitelů,“ uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.
Částka 220 000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.
Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.
Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, ke středečnímu dni převyšuje 7000 osob. Vozidel s upraveným softwarem v ČR je zhruba 165 000.
Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.