Nový cvičný letoun L-39NG má oproti předchůdci až trojnásobnou životnost

ČESKÝ LETOUN

Nový cvičný letoun L-39NG má oproti předchůdci až trojnásobnou životnost
Cvičný letoun L-39NG. Foto: Aero Vodochody
Ekonomika

Echo24

Testy ukázaly delší životnost nového cvičného letounu L-39NG oproti jeho předchůdci L-39 Albatrosu. Letoun, který vyrábí Aero Vodochody, loni získal mezinárodní typovou certifikaci, ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) pokračují další testy. Letoun L-39NG má mít podle konstrukčních předpokladů až trojnásobnou životnost oproti původnímu Albatrosu, sdělil dnes ČTK mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.

Životnost nového letounu by měla dosáhnout až 15.000 letových hodin. „Kompletní únavová zkouška L-39NG je naplánovaná na celkem pět životních cyklů. Jeden únavový život na pozemní zkoušce odpovídá 5000 hodinám letounu ve vzduchu. Nyní jsme úspěšně dokončili třetí životní cyklus, což potvrzuje, že našeho cíle výrazně prodloužit životnost nové generace letounu dosáhneme, a je to také skvělá zpráva pro budoucí uživatele letounu,“ uvedl manažer projektu L-39NG Vojtěch Labuda.

Tzv. únavová zkouška ve VZLÚ začala loni v květnu a je naplánovaná na dva roky. Část potřebná pro certifikaci už je dokončená, nyní začíná prokazování čtvrtého takzvaného únavového života L-39NG.

Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a vlastní. Omnipol a vietnamské ministerstvo obrany v únoru podepsaly smlouvu o nákupu 12 nových letounů L-39NG, jejich dodání je naplánované na roky 2023 až 2024. Zájem o letouny už dříve potvrdil i Senegal.

Letoun L-39 NG je jednomotorový dvoumístný letoun s moderní avionikou a systémem pro virtuální výcvik pilotů. Nový motor Williams International a tzv. mokré křídlo s integrální palivovou nádrží umožňují větší dolet a delší výdrž pro operace ve vzduchu. Jako jeden z prvních letounů je certifikován podle nových nadnárodních vojenských standardů, což znamená, že jeho certifikaci uznávají všechny vojenské autority EU a NATO.