Nebude-li pršet…
POLITICKÁ ARÉNA
Jedním z pozitivních momentů právě končícího nouzového stavu byla skutečnost, že z prvních stránek médií zmizely alarmistické zprávy o konci světa díky globálnímu oteplování. Tak jak ještě před třemi měsíci byly hlavní zprávy ve všech a zejména ve veřejnoprávních médiích o suchu a záplavách, vymírání druhů či roztávání ledovců, od začátku března vše přebil koronavirus. Nemocnou dívku Gretu vystřídaly na prvních stranách novin počty nakažených, uzdravených, mrtvých a pozitivní příběhy lidí z „první line“.
V době koronavirové krize a přímého ohrožení životů evropských obyvatel se ukázalo, že celé šílenství za záchranu klimatu je způsobeno zejména vysokou kvalitou životní úrovně a všeobecným dostatkem v západoevropském světě. V době hojnosti lidé projevovali ochotu přijímat zdražení elektřiny, pohonných hmot, aut a dalších komodit ve jménu záchrany planety. Lze doufat, že v době nadcházející hospodářské krize Evropané hromadně odmítnou její prohloubení záměrně způsobené zdražováním z důvodu úspory CO2.
V době koronakrize bylo fascinující sledovat, jak si necháme si zavřít hospody, živnosti, zastavíme velké výrobní podniky, zavřeme hranice, nevycházíme z domů. Umrtvíme veškerou ekonomiku. Všechno snášíme, protože média a vláda vyvolaly v lidech strach, strach o život. Ale to vlastně není nic nového, vyvolání strachu a paniky posloužilo už v minulosti, jen jsme na to pozapomněli.
Bohužel, sucho je hmatatelný problém a je pravděpodobné, že se po odeznění koronakrize do médií opět přihlásí ekologičtí aktivisté se svými alarmistickými zprávami o tom, že jedinou cestou jak zabránit suchu je boj proti globálnímu oteplování dosažením uhlíkově neutrální společnosti. Poučeni z koronakrize se budou snažit v nás vyvolat strach. A místo epidemiologů se před média postaví klimatologové z IPCC se svými katastrofickými vizemi. Bude to velká výzva pro pracovníky médií, aby po koronakrizi nenaskakovali ekoaktivistům a aktivistickým vědcům na jejich mediálně svůdné vábničky, resp. nešířili poplašné zprávy. Bude to pro média složitý úkol i proto, že ve zkoumání globálního oteplování a v boji proti němu se točí opravdu velké peníze.