Výroba aut v Německu byla loni nejnižší za 23 let, je za tím nezájem z ciziny
Německý autoprůmysl
Výroba aut v Německu se loni snížila o devět procent na 4,66 milionu vozů, což je nejméně od roku 1996. Důvodem poklesu byla slábnoucí poptávka ze zahraničí, prodej na domácím trhu naopak vzrostl. S odvoláním na údaje německého automobilového sdružení VDA o tom informovala agentura Bloomberg.
Německo patří mezi průmyslové mocnosti světa a jeho zpracovatelský průmysl je závislý z velké části na výrobě aut. Obavy ze znečištění ovzduší, zesílené skandálem Volkswagenu ohledně emisí dieselových vozů z roku 2015, obchodní spory a zpomalující ekonomika ale mají negativní dopad na poptávku po autech. Automobilky Daimler a Volkswagen či výrobce součástek Continental proto ruší pracovní místa, aby snížili náklady.
„Pokles výroby v Německu o zhruba devět procent se už několik měsíců očekával. Hlavní komplikací světového trhu byl další pokles poptávky v Číně. Trhy Severní Ameriky a Evropy zhruba stagnovaly. Komplikace způsobuje také přechod na výrobu elektromobilů, kdy se některé továrny upravovaly na výrobu elektromobilů a poklesla v nich kapacita,“ uvedl na dotaz ČTK Petr Knap ze společnosti EY.
Automobilky také v současnosti vynakládají miliardy eur na vývoj čistších vozů, zároveň ale čelí novým poskytovatelům služeb, kteří nabízejí sdílení jízd. To je například společnost Uber Technologies, která má v současnosti stejnou tržní hodnotu jako Daimler.
Loňský prodej aut v Německu se přitom podle pondělních údajů zvýšil o pět procent na 3,6 milionu, což bylo nejvíce za deset let. Vývoz aut se ale za celý rok propadl o 13 procent na téměř 3,5 milionu vozů. VDA rovněž varuje, že letos by se prodej aut na německém trhu mohl snížit.
Americký výrobce elektrických automobilů Tesla loni v listopadu oznámil, že svou novou továrnu na výrobu elektromobilů s označením Gigafactory 4 hodlá postavit v Německu. Závod má zahájit výrobu v roce 2021 a vyrábět by měl až 500.000 vozů ročně.