2 První carsharing v Praze

V Praze si půjčíte za čtyři koruny malé autíčko. Odemknete si ho mobilem

NOVÉ

Témata: , , ,

Čínské mini elektromobily půjdou do testovacího provozu na začátku června. Autopůjčovna Re.volt nabídne dvoumístná autíčka z Číny, která půjdou odemknout chytrým telefonem. V testovacím provozu budou k dispozici zatím na Praze 1 a 2. „Vymysleli jsme takovou formu, která nikde jinde neexistuje. Budeme tedy první na světě,“ řekl deníku Echo24 ředitel společnosti Re.volt Pavel Kuchta.

Pražskými ulicemi v centru se budou prohánět čínské elektromobily Si-an. Na začátku testovacího provozu půjde na silnice pouze dvacítka autíček. Zvláštností elektromobilů je, že je homologováno jako čtyřkolka. Nemusí tak mít stabilizační systém nebo ABS. Ředitel společnosti Pavel Kuchta prodává stejný typ vozidel a nyní ho nabídne na carsharing. „Řekli jsme si, že by bylo dobré je sdílet, protože to auto je skvělé a zamilovali jsme se do něj,“ řekl pro Echo24 Pavel Kuchta.

Pro půjčení auta si bude nutné nejprve stáhnout aplikaci, podle typu telefonu. Pro registraci bude nutné vyplnit e-mailovou adresu, telefon, heslo pro svůj účet a odsouhlasení obchodních podmínek. V dalším kroku bude nutné poslat okopírovaný občanský a řidičský průkaz z obou stran. „Informace přijdou našemu validátorovi, operátor to zkontroluje a schválí. Tento proces by měl trvat jeden den. Poté už si autíčko můžete půjčit, kdy si na mapě vůz najdete a odemknete ho telefonem,“ řekl ředitel půjčovny.

Parametry vozidla
Délka: 2,2 m
Šířka: 1,3 m
Výška: 1,6 m
Dojezd: 120 km
Max. rychlost: 80 km/h
Prostor: 2 místa + kufr
Lithiová baterie: 140 Ah á 72V
Vybavení:
Dotykový palubní PC,
klimatizace, topení,
střešní okno,
couvací kamera,
12 V USB port a čtečka karet,
vyhřívaná a el. nastavitelná zpětná zrcátka,
posilovač řízení a brzd

Registrace pak bude bezplatná a společnost po uživateli nebude chtít peníze předem. „Zvolili jsme formu, kdy lidem budeme důvěřovat, tak snad se nespálíme,“ řekl Pavel Kuchta. Po jízdě se autíčko zamkne také telefonem a aplikace nasměruje řidiče automaticky na platební bránu. Parkovat však bude muset na určitých místech. „To vám sečte dobu jízdy, která se bude účtovat podle minut. Poté částku zaplatíte v GoPay bráně, kam budete ihned přesměrováni,“ řekl pro Echo24 Pavel Kuchta. Autíčko bude k dispozici za čtyři koruny za minutu.

Pokud uživatel za jízdu nezaplatí, nebude si moct znovu půjčit auto. Případnou dlužnou částku by pak společnost dala po vyzvání inkasním společnostem.

Parkování v centru Prahy

Společnost také vyřešila parkování na modrých i fialových zónách v centru Prahy. Dle ředitele Kuchty magistrát sjednotil podmínky a stoprocentní elektromobily mohou parkovat na rezidentských zónách. Platit městu budou jen sto korun za rok. „Teď jednáme i o tom, že by se to pro carsharingové elektromobily rozšířilo i na zóny s parkomaty, tedy na zelené a oranžové,“ řekl Pavel Kuchta.

Žlutá autíčka tak budou fungovat na stejném principu jako růžová Rekola. V Praze jich je k dispozici přes tři stovky. Nově mohou bikesharing využívat i v Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích a Liberci. V Praze jsou k dispozici i čínská žlutá kola značky ofo. Počítá se s tím, že se objeví i další celosvětové společnosti.

Půjčování kol je však zatím dál než první půjčování aut. Praha dokonce připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb. Systém počítal s pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Menší česká automobilka vyrábí retro elektromobil. Podívejte se

VW nabídne elektrododávky pro sdílené jízdy. Chce tak z měst dostat milion aut

Z nového čísla Světové velmoci na hraně. Je další velká válka nevyhnutelná?

Echo týdne: BIS, stará doba a pražští sankyloti ● Téma: Druhá transformace ● Kauza: Ťokovy dálnice ● Komentář: Politika utopená v krvi ● Esej: Proč je les oslabený?

Právní řád v Česku nefunguje Bývalý velvyslanec Milan Sedláček o sobě a české justici
Láska za časů internetu Hledáte trvalý vztah? Bez tradičních metod to nepůjde

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.