Audi Q8: Nejefektnější SUV

Audi Q8

Audi Q8: Nejefektnější SUVautotest 14
Auto
Sdílet:

Audi pokračuje v modelové ofenzivě a nabízí velmi výrazné velké SUV zvané Q8. O zájmu okolí netřeba pochybovat, ohromného vozu si všimne každý. A jak se přitom bude cítit jeho řidič a posádka? Německá automobilka u Q8 sice vsází na ostré hrany, ale vůz vypadá jedinečně. Pomáhá tomu nejen tvar s masivní přídí, rozměrnou maskou, vysokými boky a splývavou zádí, ale i bezrámová boční okna. Efektní detail…

Q8 nepatří na vrchol nabídky SUV z hlediska rozměrů. Abychom ale byli přesní, ačkoli má Q8 stejný rozvor jako Q7 (2995 mm), je menší a také o něco méně praktické – o tom napovídá zavazadlový prostor. Ten je sice dobře přístupný a vyniká i praktickými háčky či možností snížit nákladovou hranu (vzduchový podvozek), ale s hodnotou 605 litrů je o 165 litrů menší než u Q7.

Vnitřní prostor přináší do třídy styl ze skutečné vlajkové lodi značky, tedy modelu A8. Dominují mu sice strohé, ale zato hezky sladěné a uhlazené hrany a linie, o kvalitních materiálech včetně broušeného hliníku ani nemluvě. A nechybí několik displejů – kromě Audi Virtual Cockpit vyplňujícího přístrojový štít to jsou další dvě rozměrné plochy uprostřed palubní desky. Nutnost lehce stisknout požadované místo pro aktivaci dané funkce vyžaduje cvik a trochu víc soustředění, než je zdrávo, zato možnosti individuálního umístění často používaných prvků jsou fajn. Skvělá je navigace a možnosti rychlého zadání cíle „čmáráním“ písmen na spodní displej palubní desky. Vnitřní komfort je dán zejména velmi pohodlnými sedadly s velmi vyspělou funkcí masáže či příplatkovým audiosystémem Bang & Olufsen s vyjíždějícími reproduktory v palubní desce, ale Q8 překvapí hlavně při jízdě.

I přes použití příplatkových 22palcových kol je totiž nečekaně komfortní. Bez zaváhání a rázování zvládá většinu českých nerovností a nikam neuskakuje, což svědčí o velmi dobře naladěném vzduchovém podvozku. Q8 sice vyniká směrovou stabilitou při vyšších rychlostech, ale jinak je určeno spíš pro normální, pohodovější jízdní styl. A to díky vláčnému, necitlivému řízení a hmotnosti 2,3 tuny, která je znát v zatáčkách i při brzdění. Pokud řidič vůz dostatečně vnímá, neubrání se logickému pocitu neobratnosti. Ostatně vzhledem k šířce vozu 1995 mm nejsou ani manévry ve městě či na parkovištích zrovna hbité, což je ale logické. Díky světlé výšce až 254 mm se vůz nelekne ani lehkého terénu, kde si díky pohonu quattro se středovým diferenciálem určitě neutrhne ostudu.

K pohodě na palubě přispívá kromě dvojitých bočních skel i dobré odhlučnění motoru. Tím je v současné době pouze vznětový šestiválec 3.0 TDI s výkonem 286 koní a točivým momentem 600 Nm. Motoru není víceméně co vytknout, dynamika je vzhledem k hmotnosti a určení vozu dostatečná (ale nikoli zajímavá). Spotřeba se pohybuje od 9 do 10 l / 100 km, což odpovídá výkonu a hmotnosti. Q8 navíc často pomáhá šetřit tím, že odpojuje motor nebo rekuperuje energii. Osmistupňová převodovka funguje dobře při klidném používání, ale při rozjezdech má nehezkou prodlevu a někdy zmateně podřazuje.

K armádě bezpečnostních systémů stačí zmínit, že systém držení v pruzích je dost aktivní (někdy až moc), automatická dálková světla fungují skvěle a systém varování před nárazem nerozlišuje dobře zaparkovaná auta (či chodce), a je tudíž velmi aktivní. A po každém nastartování je nutné je vypínat nebo omezovat…

Audi Q8 není s cenou 1 945 900 Kč levný vůz. Seznam příplatků je tradičně velmi dlouhý a obsáhlý. Testovaný vůz stál dokonce hříšných 3,3 milionu Kč. Q8 je rozhodně svěží a hodně individuální přírůstek do rodiny SUV značky Audi. Může nadchnout svým stylem, vnitřním komfortem (i jízdním) či moderními vymoženostmi, ovšem nadšení trochu vychladne při pohledu do ceníku, zejména pokud bude zákazník chtít funkční i komfortní výbavu.

 

Plusy:
Komfort interiéru a podvozku, navigace, schopnosti.

Minusy:
Reakce převodovky, těžkopádnost, vysoká cena.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články