Volkswagen Caravelle 6.1: flexibilní rodinný minibus
AUTO
Pokud se bavíme o tom, jak luxusně a pohodlně převést větší množství osob, okamžitě se vybaví název Caravelle, který je s řadou užitkových vozidel Volkswagenu spjat již víc než třicet let. Vyzkoušeli jsme aktuální verzi 6.1.
Pro trochu orientace: Caravelle je jednou z verzí užitkové „dodávky“, která vychází z aktuální generace VW Transporteru T6. Jde o střední třídu užitkových modelů VW a tržně je umístěna mezi větším Crafterem a menším Caddy. Vylepšená verze, značená jako T6.1, byla představena na autosalonu v Ženevě v březnu 2019. Šlo tehdy v podstatě o facelift v polovině životního cyklu, který se zaměřil hlavně na instalaci elektromechanického posilovače řízení, nutného k implementaci moderních asistenčních systémů. Méně důležité byly drobné stylistické změny, uvnitř se objevila nová palubní deska se stejným infosystémem, jaký je používán v osobních autech koncernu (u vyšších verzí).
Vnější hrany zůstaly zachovány, což znamená, že Caravelle je stále příjemně přehledná a i přes její velikost (4904 x 1904 x 1970 mm) se s ní dobře manévruje. Lehké řízení s novým posilovačem celkovému dojmu nezvyklé obratnosti ještě pomáhá. Interiér je moderní, ale docela jednoduchý, nejsou v něm žádné zbytečnosti. Oceňujeme povětšinou funkční prvky a asistenty a jednoduché ovládání palubních funkcí.
Caravelle je velmi flexibilní. „Rodinný minibus“ pojme až osm pasažérů. Volkswagen nabízí celkem tři linie výbavy, všechny se dvěma různými rozvory kol (vzdálenost mezi předními a zadními koly) a rozmanitými pakety sedadel. Díky modulárnímu systému upevnění sedadel lze buď využít prostor pro přepravu lidí, nebo naopak větší zavazadlový prostor. Rovná plocha vznikne sklopením opěradel dopředu. Trojmístná lavice ve druhé řadě se dá složit a překlopit. Sedadla jsou docela pohodlná a mají dobré čalounění. Celý interiér je velmi dobře odhlučněn a nabízí nejen odkládací prostory, ale například i čtecí LED lampičky.
Vůz je nabízen s aktuální generací motorů TDI, tedy turbodieselů. Vrcholná verze BiTurbo má celkový výkon 204 k, testovaná verze s jedním turbodmychadlem měla výkon 150 koní. Při hmotnosti necelých 2000 kg to znamená průměrnou dynamiku. V praxi od luxusního autobusu nikdo žádné zázračné výkony nečeká, důležitá je plynulost, dobré odhlučnění a dostatečná síla (točivý moment dosahuje hodnoty 340 Nm) pro normální rozjezdy i dálniční rychlosti. Výhodou tohoto vozu je, že motor lze spojit jak s manuální, tak sedmistupňovou převodovkou DSG a taktéž s pohonem všech kol 4Motion. To byl i případ námi testovaného vozu. Pohon není nutné nijak řešit, zadní náprava se přidává do akce zcela nerušivě a zajišťuje vozu dostatečnou trakci například v zimních podmínkách.
Při běžném ježdění řidiče těší zejména zmíněný přehled, dostatečný prostor na všech sedadlech a využitelný interiér určený hranatým tvarem vozidla. Jelikož s dodávkou se jezdí v pohodě, spotřeba dosahuje hodnoty kolem 7,5 litru na 100 km, což je vzhledem k velikosti a využitelnosti vozidla zajisté krásné číslo. Jako pozitivum testované verze vidíme právě fakt, že je nabízena jak s manuálem, tak i převodovkou DSG a s pohonem předních i všech kol.
Aktuální Caravelle dostala určité modernější prvky, ale jinak si zachovává všechny své přednosti. Na trhu s námi ještě nějaký čas bude a splňuje všechny představy o příjemném přepravníku s vhodným pohonem. Testovaná verze se slušnou výbavou začíná na ceně 1 233 578 Kč bez DPH, s příplatky celková cena činí 1 447 643 Kč bez DPH. Vůz byl vybaven vším potřebným včetně třízónové klimatizace (31 251 Kč), tempomatem (7093 Kč) či rádiem Compositon Colour (10 711 Kč). Dá se říci, že nic nepřebývalo a nic nechybělo. V případě Caravelle a podobných napůl užitkových vozidel klidně stačí základní výbava Trendline s několika příplatky, jako tomu bylo v případě tohoto námi testovaného kousku.
Plusy: Vnitřní prostor, komfort, odhlučnění.
Minusy: Dynamika v některých situacích, tvrdší plasty.