BMW M440i xDrive Cabrio: Létem kabrioletem
BMW M440i xDrive Cabrio
Čtyřmístný kabriolet nabízejí zpravidla jen prémioví výrobci. Je to specifická třída vozů pro vyžití ve volném čase se všemi výhodami i nevýhodami, které z toho plynou.
Pokud toužíte po létě s větrem ve vlasech, máte několik možností – můžete pořídit klasický vůz (což je asi nejlepší možnost, ale není pro každého), malý dvoumístný roadster typu Mazdy MX-5, prémiový malý kabriolet (třeba Mercedes SLC či BMW Z4) nebo větší vůz, ve kterém můžete cestovat i ve čtyřech. Zcela specifickou kategorií jsou sporťáky bez střechy nebo luxusní kabriolety typu Bentley Continental GTC.
Kabrioletů pro čtyři osoby na trhu zas tak moc není. Jedním z nejstarších na trhu je aktuálně BMW řady 4. Ačkoli už po světě jezdí řada 3, na novou řadu 4 si musíme ještě počkat. To znamená, že testovaný vůz je s drobnými proměnami na trhu už od roku 2013.
Při pohledu na křivky karoserie mu stáří rozhodně nehádáte – vůz označený kódem F33 zkrátka vypadá dostatečně nadčasově. Jakmile se přesunete do interiéru, jistý věk odhalíte pouze v případě, že znáte aktuální modely BMW (což my ano). Ergonomii uspořádání ovladačů není co vytknout, jen v novějších modelech najdete na některých místech modernější materiály, proměnou prošel i systém iDrive. V praxi je to ale úplně v pořádku i u F33.
Jelikož jsme s testovaným vozem vyrazili až do Itálie na slavnou soutěž elegance Villa d’Este, kterou BMW Group již od roku 2005 spoluorganizuje, vyzkoušeli jsme ho skutečně důkladně. A máme dobré i špatné zprávy. Mezi ty dobré patří pohodlná sedadla vpředu (s funkčními výdechy teplého vzduchu na oblast krku) a dostatek prostoru vzadu. Nečekali jsme, že se běžná postava za řidiče v pohodě posadí a má místo na hlavu i nohy. A cestuje v pohodlí. Pevná třídílná střecha zabere většinu zavazadlového prostoru a její skládání je docela dlouhý proces. Zbývající prostor v kufru vyplní dva batohy a je po legraci. Jenže o to tu nejde…
BMW řady 4 Cabrio je nabízeno s různými motory, všemi přeplňovanými. Existuje i verze M4 Cabrio, ale to je z principu hloupost. Druhá nejsilnější verze, tedy testovaná 440i, nabízí slušný výkon 326 koní, který se hodí zejména na autobahnu, ale jinak je také zbytečná. Po dlouhé cestě dynamickým stylem sice vůz vykazoval příjemnou spotřebu 11 litrů na 100 km (v klidu umí jezdit za 8,5 l na 100 km), ovšem dynamika je pro kabriolet nevyužitelná. Vzhledem k tomu, že vůz se dost kroutí a kvůli pohonu xDrive je také dost těžký, jízdní vlastnosti nesvádí k prudkým průjezdům zatáčkami. Mnohem příjemnější je uvolněný cruising, pro který je šestiválec zbytečný – žravý a drahý. Tento vůz si v pohodě vystačí se čtyřválcem 2,0 litru (20i), dosahujícím fajn výkonu 184 k. Nafta se do kabrioletu nehodí z principu a benzinový motor s výtečnou osmistupňovou převodovkou v pohodě zvládne roli uspokojivého víkendového vozu pro radost.
Jak jsme již zmínili, jízdní vlastnosti testované verze nás neoslnily – prodleva v reakci řízení nekoresponduje s pocitem, který čekáte z BMW pro radost, podvozek je sice tuhý, ale krut karoserie je znatelný zejména při jízdě panoramatickými zatáčkami horských průsmyků. Pohon xDrive úspěšně krotí choutky k hravosti, takže nezbývá než jezdit klidnějším způsobem. A proto se pod kapotu hodí dvoulitr a rozhodně doporučujeme zvolit pouze zadokolku. Celek bude lehčí a obratnější.
V případě 440i xDrive platí to, co říkáme často – u prémiových vozů se složitými liniemi výbav hodně záleží na tom, jak si vůz naspecifikujete. Pokud se nenecháte zlákat zbytečnostmi typu M paketu, který je montován snad na každé nové BMW, ušetříte peníze a vůz bude elegantnější (co třeba linie Luxury Line?). Vyberte si menší motor i kola, budete mít lepší auto. A levnější – testovaný vůz stál 2,2 milionu Kč, zatímco příjemně vybavenou verzi s vhodným pohonem naspecifikujete za 1,6 milionu. A to už je v pohodě…
Plusy:
Prostorný interiér, ovládání, dynamika, stabilita.
Minusy:
Řízení, jízdní vlastnosti, specifikace.