Češi a karanténa: Chybí jim kolegové, ruší je rodina a jen 10 procent cvičí
Vliv karantény
Celoplošná karanténa má významný dopad na práci a jednání Čechů, kteří mohou z domova vycházet jen ve značně omezených případech. Podle průzkumu společnosti Sazka přešlo na takzvaný home office už 35 procent pracujících, hned 40 procentům z nich však chybí kontakt s kolegy a 26 procent ruší při práci rodina, v důsledku čehož se nemohou dostatečně soustředit. Lidé si také všímají toho, že v karanténě nemají dostatečně silnou vůli se vzdělávat nebo cvičit.
Podle průzkumu pracuje doma každý, kdo jen trochu může. „Všichni naši zaměstnanci pracují z domova. Toto opatření jsme v rámci prevence navrhli ještě před vyhlášením nouzového stavu. S kolegy jsme stále v kontaktu, a Sazka tak funguje v běžném režimu. Velká část zaměstnanců se navíc snaží i veřejně pomáhat, například šitím roušek, které jsou teď velmi potřebné,” řekl mluvčí společnosti Petr Týbl.
Téměř 60 procent respondentů potom uvedlo, že od svých zaměstnavatelů dostali doporučení, jak efektivně pracovat a využít volný čas k rozvoji vlastních znalostí, více než polovina však přiznává, že nemá o rozšiřování vědomostí během karantény zájem. Jen
10 procent dotázaných se věnuje alespoň domácímu cvičení, dalších 10 procent procvičování cizích jazyků a kolem 12 procent četbě vzdělávací literatury.
Vtipy ohledně očekávávané zvýšené porodnosti se minimálně zatím nepotvrzují. Pouhých 6 procent lidí má v době častějšího pobytu doma více sexu. Mnohem více jich uklízí, baví se na internetu a sociálních sítích. Překvapivě 53 procent Čechů vyhledává především aktuální dění a nové zprávy.
Karanténa také mnohé znervózňuje. „Kromě toho, že si třetina stěžuje na zvýšení své lenivosti během domácího pobytu, většinu trápí hlavně otázky budoucnosti a možných existenčních problémů. Strach z budoucnosti trápí 39 % Čechů v karanténě a 31 % připouští, že se cítí velmi nejistě především kvůli obavám o své zaměstnání,“ konstatuje společnost na základě svého šetření.
Průzkum pro Sazku provedla společnost Instant Research mezi 16. a 19. březnem 2020. Zapojilo se do něj 1090 respondentů ve věku 18-60 let.