13 Jaguar XE

S důrazem na vnitřní komfort

autotest

Témata:

Jaguar XE je v půlce životního cyklu. Aby se v německé a italské konkurenci lépe prosadil, dočkal se faceliftu, který se dotkl zejména interiéru.

Zřejmě se shodneme, když řekneme, že z hlediska designu exteriéru nebylo na XE co vylepšovat. Elegantní sedan se sportovním šmrncem vypadá k světu i po šesti letech na trhu, takže není překvapivé, že facelift pouze lehce pozměnil klasické záležitosti – nárazníky a LED světla. Uvnitř ale došlo k modernizaci mnohem výraznější – po vzoru bratrského Land Roveru bylo do XE naroubováno řešení info a zábavního systému se dvěma obrazovkami na středovém tunelu (ta spodní je za příplatek). Oproti předchozímu systému je to rozhodně posun vpřed, zaznamenali jsme pouze menší zádrhele z hlediska intuitivnosti. Další nové prvky jsou velmi příjemné – nový volant, materiály (měkčené plasty, dýhy a jiné dveřní lišty), praktičtější odkládací prostory – to vše působí luxusněji než dosud. Do interiéru se prostě posadíte s očekáváním všeho dalšího.

Jednou ze specialitek je příplatkové zpětné zrcátko ClearSight, které je vlastně digitální obrazovkou, promítající obraz ze zadní kamery. Díky tomu řidič krásně vidí za sebe, i když vzadu někdo sedí. Mezi další vylepšení patří modernější head-up displej nebo bezdrátové nabíjení telefonu. Interiér Jaguaru působí skutečně dostatečně luxusně a honosně, pochvalu zaslouží i kvalita zpracování. Sedadla jsou ve své třídě víceméně běžná, tuhá, s průměrným vedením sedadlem, ale kupodivu velmi vysokou úrovní komfortu.

V rámci faceliftu Jaguar zúžil možnosti výběru motorů – prakticky vyřadil ty, které se neprodávaly. Bohužel to znamená i to, že byla ukončena nabídka sportovně orientované a velmi povedené verze S, poháněné třílitrem V6 s kompresorem. Dneska už si v XE koupíte pouze dvoulitry. Naftu reprezentuje mdlý čtyřválec D180 s výkonem 180 k, který není ničím výjimečný. Má slabou chuť do otáček, o nepříliš přesvědčivý zátah se postaral i fakt, že testovaná verze byla navíc vybavena i pohonem všech kol a celkovou hmotností atakovala nelichotivou hodnotu 1,8 tuny. Zvuk motoru je taktéž celkem klapavý (ovšem pouze zvenku, uvnitř je ticho), což jen dokresluje celkově nudný dojem, kterým působí. Spotřeba kolem 7 litrů na 100 km je taktéž běžná, ničím nepřekvapivá. Zajímavější jsou benzinové varianty, podle zkušeností můžeme zájemcům o „sportovní“ sedan od Jaguaru doporučit verzi P250 nebo P300 o výkonu 300 k. Sice jde také o dvoulitr, ale našlápnutý.

Kromě pocitů vnitřní pohody Jaguar přesvědčil hlavně jízdním komfortem. I přes vysokou hmotnost a velká kola nepůsobil příliš těžkopádně, ladně překonával nerovnosti, sebejistě se usazoval do zatáček a choval se velmi neutrálně. Dokonce i řízení oceňujeme pro jeho přesnost a příjemné nastavení posilovače. Jízdně XE opět prokázalo, že je zbytečně opomíjeným vozem – a i přes nejhorší možnou kombinaci naftového motoru a čtyřkolky, která agilitě vozu akorát ubírá a její výhody využije málokdo, šlo o příjemný vůz.

Při ostřejším zacházení potěšil svou vyvážeností, čitelností, zmíněným přesným řízením i tím, že tak nějak dodává řidiči jistotu a chuť zrychlovat. Ta je ovšem limitována dvěma aspekty – jednak slabou dynamikou verze D180 (zrychlení na stovku zabere 8,4 s, pocitově víc) a pak také průměrnými brzdami, jimž by se jistě účinněji pracovalo, kdyby krotily o dva metráky méně. Jaguar XE je krásné auto. Navíc má hezkou nabídku barev exteriéru (hlavně modrá Caesium Blue) a čalounění interiéru. Naftovou verzi nepovažujeme za příliš podařenou – raději bychom vybrali benzinovou P250 s pohonem zadních kol. Se slušnou výbavou lze kompletní vůz mít za 1,6 milionu Kč s daní. V rámci segmentu a toho, co vše benzinové XE nabídne, je to příjemná cena.


Foto: Jaguar

Plusy:
Komfort interiéru, pohodlný podvozek, jízdní vlastnosti.

Minusy:
Mdlý motor, pomalá převodovka, hmotnost.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.