Nevědomí otroci Facebooku a Google

Nevědomí otroci Facebooku a Google
ilustrační foto Foto: Foto: pexels.com
Komentáře

osobní údaje dětí

Dalibor Balšínek

I v tomto vydání Týdeníku Echo se vracíme k tématu dvou velkých globálních mediálních a technologických firem, Facebooku a Googlu. Tentokrát ale jen k tomu prvnímu. Facebooku se totiž podařilo v Česku prosadit, aby mohl sbírat osobní údaje od třináctiletých dětí.

Umožňuje to sice směrnice Evropské unie, která sama hranici nabízí stanovit od šestnácti let, administrativa vlády Bohuslava Sobotky ale přistoupila na nejnižší možnou mez. Jistě uznáte, že třináctileté dítě není ani podle legislativy oprávněno k právním úkonům, ale tady se objevila neuvěřitelná výjimka, kdy české dítě může uzavřít smlouvu s mazaným mediálním molochem, aniž by k tomu byl nutný souhlas rodičů.

Lidé nemají moc rádi, když jim někdo sahá na Facebook nebo služby, které jsou takzvaně zadarmo a jež poskytuje společnost Google (bezplatné využívání e-mailové schránky, Google mapy, Google dokumenty, cloudy, aplikace na systémech Android atd.). Jen neradi si připouštějí, že zadarmo není nic. Platí totiž tím, že se sami stávají zbožím. Kusem na prodej, protože těmto společnostem dávají k dispozici své osobní údaje o tom, kde nakupují, co nakupují, jaké mají zájmy, co je trápí, co těší, jaké internetové stránky navštěvují, kde se právě nacházejí – zda jsou doma, na cestách nebo na vyjížďce na kole.

Ještě nikdo neměl tak dokonalý přehled o chování společnosti a každého jednotlivce, jako mají Google a Facebook. Moc, již tyto společnosti díky pečlivému sběru informací získávají, je dosud nevídaná. Využívají možnosti rozhodovat, co každému ukážou, jaký příspěvek na Facebooku zobrazí nebo jaké bude pořadí vyhledávaných stránek, čímž cíleně ovlivňují informační zdroje a nastavují každému uživateli personifikovanou agendu.

Obě společnosti stojí nad vládami států a třeba v Evropě se zatím nenašla žádná, která by byla schopna donutit je platit daně. Neplatí pro ně stejné povinnosti, jaké má každá jiná firma, podnikatel nebo občan. Jestli je něco skutečnou výzvou, je to zkrocení těchto firem, které nevysávají společnost jen informačně, ale drancují každou zemi jako barbarští válečníci, již nerespektují pravidla hry. Sáhněte ale lidem na Facebook nebo Google, a se zlou se potážete. První budou křičet jejich uživatelé, jejich zboží, které dokonale ovládly, aby stálo na jejich straně.

Pusťte si první video Echo TV – rozhovor s Mirkem Topolánkem.

 

Související články