2 osobní údaje dětí

Nevědomí otroci Facebooku a Google

Témata: ,

I v tomto vydání Týdeníku Echo se vracíme k tématu dvou velkých globálních mediálních a technologických firem, Facebooku a Googlu. Tentokrát ale jen k tomu prvnímu. Facebooku se totiž podařilo v Česku prosadit, aby mohl sbírat osobní údaje od třináctiletých dětí.

Umožňuje to sice směrnice Evropské unie, která sama hranici nabízí stanovit od šestnácti let, administrativa vlády Bohuslava Sobotky ale přistoupila na nejnižší možnou mez. Jistě uznáte, že třináctileté dítě není ani podle legislativy oprávněno k právním úkonům, ale tady se objevila neuvěřitelná výjimka, kdy české dítě může uzavřít smlouvu s mazaným mediálním molochem, aniž by k tomu byl nutný souhlas rodičů.

Lidé nemají moc rádi, když jim někdo sahá na Facebook nebo služby, které jsou takzvaně zadarmo a jež poskytuje společnost Google (bezplatné využívání e-mailové schránky, Google mapy, Google dokumenty, cloudy, aplikace na systémech Android atd.). Jen neradi si připouštějí, že zadarmo není nic. Platí totiž tím, že se sami stávají zbožím. Kusem na prodej, protože těmto společnostem dávají k dispozici své osobní údaje o tom, kde nakupují, co nakupují, jaké mají zájmy, co je trápí, co těší, jaké internetové stránky navštěvují, kde se právě nacházejí – zda jsou doma, na cestách nebo na vyjížďce na kole.

Ještě nikdo neměl tak dokonalý přehled o chování společnosti a každého jednotlivce, jako mají Google a Facebook. Moc, již tyto společnosti díky pečlivému sběru informací získávají, je dosud nevídaná. Využívají možnosti rozhodovat, co každému ukážou, jaký příspěvek na Facebooku zobrazí nebo jaké bude pořadí vyhledávaných stránek, čímž cíleně ovlivňují informační zdroje a nastavují každému uživateli personifikovanou agendu.

Obě společnosti stojí nad vládami států a třeba v Evropě se zatím nenašla žádná, která by byla schopna donutit je platit daně. Neplatí pro ně stejné povinnosti, jaké má každá jiná firma, podnikatel nebo občan. Jestli je něco skutečnou výzvou, je to zkrocení těchto firem, které nevysávají společnost jen informačně, ale drancují každou zemi jako barbarští válečníci, již nerespektují pravidla hry. Sáhněte ale lidem na Facebook nebo Google, a se zlou se potážete. První budou křičet jejich uživatelé, jejich zboží, které dokonale ovládly, aby stálo na jejich straně.

Pusťte si první video Echo TV – rozhovor s Mirkem Topolánkem.

 

Z nového čísla Nakonec zvýší daně. Babišovi došly zdroje, přesto občanům dál slibuje miliardy

Echo týdne: Trump, Petříček a sníh ● Komentář: Vysoké mzdy zastavily průmysl ● Svět: Pekelný festival v Karibiku ● Recenze: Z časů, kdy to měli rádi horké

Rozpadají se nám těla i duše Neumíme lidi vracet do života, říká Pavel Kolář
Zelená školačka Kdo podnítil mezinárodní hnutí záškoláků?

/
vydavatel a šéfredaktor

Vystudoval literární vědu na FPF Slezské univerzity v Opavě a masovou komunikaci na FSV UK v Praze. Začínal v regionálním tisku jako kulturní redaktor, od začátku studií v Praze (1994) pracoval jako redaktor Lidových novin. Na jaře roku 1996 nastoupil jako politický reportér do televize Nova. Po dvou letech z televize odchází do vydavatelství Stratosféra, aby založil a vedl svůj první časopisecký projekt, titul Spy. Časopis, který byl koncipován jako politický tabloid, opouští po necelém roce. Pracuje opět pro televizi Nova a v polovině roku 1999 je jmenován ředitelem tisku a PR TV Nova. V červnu 2000 se stává šéfredaktorem časopisu Týden. Za jeho působení se zvedl prodaný náklad časopisu Týden trojnásobně (z 16 200 v roce 2000 na 57 800 v roce 2003), Týden získává ocenění Časopis roku. V roce 2002 zakládá časopis Instinkt a stává se mediálním ředitelem vydavatelství Mediacop. Časopis Instinkt po roce úspěšného vydávání získává ocenění Hvězda roku. Z vydavatelství Mediacop odchází v lednu 2009 do představenstva mediální skupiny MAFRA, kde byl tři roky zodpovědný internetové aktivity skupiny a deník Lidové noviny, jehož byl zároveň šéfredaktorem. V polovině listopadu 2013 z Mafry odchází. Počátkem roku 2014 zakládá vydavatelství Echo Media a.s., která vydává internetový deník Echo24.cz.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.