„Nechápu, proč by zelenina měla cestovat do ČR 18 000 km,“ říká Nekula

ČESKÉ POTRAVINY

„Nechápu, proč by zelenina měla cestovat do ČR 18 000 km,“ říká Nekula
Nekula na twitteru uvedl, že supermarkety nabízejí cibuli například z Nového Zélandu. Foto: Shutterstock
1
Domov

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) vyzval obchodníky, aby do své nabídky zařadili větší množství potravin z domácí produkce. Poukázal na to, že v obchodech se často objevují totožné produkty dostupné od domácích producentů dovezené ze zahraničí. Uvedl to v dopise zveřejněném na twitteru, který podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého odeslal generálním ředitelům obchodních řetězců. Ovocnářská unie ČR obchodní řetězce v tomto ohledu kritizuje.

Nekula na twitteru uvedl, že supermarkety nabízejí cibuli například z Nového Zélandu. „V sezoně je české cibule dostatek. Opravdu nechápu, proč by zelenina měla cestovat do ČR 18.000 km,“ napsal.

Nekula v dopise píše, že jak Česko, tak celá EU se potýkají s růsty cen energií, paliv a také potravin. Doplnil, že jedním ze společných cílů zemí EU také dosáhnout udržitelné produkce potravin se zohledněním co nejnižší uhlíkové stopy.

„V této situaci si Vás dovoluji požádat o preferenci, zařazení do nabídky zákazníkům většího množství potravin a zemědělských produktů lokální produkce, které jsou z hlediska udržitelnosti příznivější k životnímu prostředí. Přestože jsou totožné produkty dostupné i od našich producentů, v obchodech se často objevují obdobné produkty dopravované z velké vzdálenosti, mnohdy i tisíce kilometrů,“ uvedl.

Zmiňuje, že jde především o dodávky sezonního ovoce a zeleniny, ale i o další potraviny. Ministr je přesvědčen, že pro obchodníky je spolupráce s českými výrobci přínosná a žádá ředitele obchodních řetězců, aby mu sdělili, jaké kroky plánují v jejich obchodní strategii pro zvýšení nabídky českých potravin. Česká republika je od vstupu do EU součástí jednotného trhu, který umožňuje volný pohyb zboží a služeb po celém území unie.

K situaci na pultech českých obchodů se kriticky vyjádřil předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík. „Obchodní řetězce se chovají diktátorsky a zneužívají svého postavení. Zajímá je jen cena. Supermarkety jsou překážkou rozvoje české zemědělské prvovýroby a potravinářství, protože mají nepřiměřené marže,“ uvedl.

Komora má podle něj k dispozici průzkum, podle kterého v ČR byla většina jablek během akčních slev z Polska. „V Německu neexistuje, že by prodejce dal do akce nějaké polské ovoce. Obchodní řetězce v západních státech mají naprosto jinou morálku než ve střední a východní Evropě,“ dodal Ludvík.