2 MANIPULÁTOŘI

Jak Manipulátoři manipulují a žonglují s fakty

NOVÉ

Témata: ,

Server Manipulátoři.cz, který se podle vlastní definice mimo jiné věnuje ověřování faktů, vydal v neděli na svém webu článek, v němž obvinil deník Echo24 z hoaxu a vymýšlení faktů. Šlo o zprávu, v níž deník Echo24 informoval o shořelém elektromobilu v Tyrolsku. Šéfredaktor serveru Manipulátoři.cz Jan Cemper ve svém textu se čtenáři manipuluje, když zamlčel fakt, že deník Echo24 ve své zprávě čerpá mimo jiné z informací deníku Kronen Zeitung, který hned v úvodu celého textu citoval.

Deník Echo24 informoval o říjnové události poté, co vyšel text deníku Kronen Zeitung s titulkem Nikdo neví, kam s vyhořelým vrakem elektromobilu (Keiner weiß, wohin mit ausgebranntem Tesla-Wrack). Deník Echo24 se tím vracel k neobvyklému případu, o kterém deník Kronen Zeitung informoval již dříve. V obou článcích rakouský deník několikrát citoval okresního velitele hasičů z rakouského Kitzbühelu.

Jan Cemper se pozastavuje nad tím, že počet 50 zasahujících hasičů u požáru elektromobilu není „nijak mimořádně vysoký“. To však ve svém textu netvrdí ani deník Echo24. Ten pouze zpravodajsky uvedl počet zasahujících hasičů bez jakéhokoliv dalšího komentáře.

Deník Echo24 se odvolával ve svém textu zejména na zdroj Kronen Zeitung, který citoval již v perexu textu. Cemperovo další tvrzení „Ve zdroji, na který se Echo24.cz odvolává, není ani slovo o 11 tisících litrech vody“ tak není pravdivé. Deník Kronen Zeitung na svém webu uvádí, že je podle výrobce na uhašení elektromobilu Tesla potřeba zhruba 11 tisíc litrů vody. Tuto informaci lze nalézt i v dokumentech, které zveřejnil na svém webu přímo výrobce.

Jan Cemper se dále mýlí, když tvrdí, že „není ani pravdou, že automobil byl 3 dny v jakémsi kontejneru“. Byl. „Bagr auto vyzvedl a umístil do kontejneru, který byl transportován do pískové jámy,“ uvedl pro Kronen Zeitung velitel místních hasičů Bernhard Geisler.

Ve stručné zprávě od hasičů, na kterou deník Echo24 rovněž odkazuje, přímá informace o množství a likvidaci kontaminované vody není, ale tu deník Echo24 čerpal z deníku Kronen Zeitung, z již zmiňovaného textu z 4. listopadu. „Kontaminovaná voda byla zlikvidována schwazerským likvidátorem. Náklady za kubický metr činily údajně zhruba 250 eur,“ uvedl rakouský deník.

V dalším odstavci znovu server Manipulátoři.cz cituje pouze krátkou tiskovou zprávu hasičů a nerespektuje fakt, že deník Echo24 citoval již několikrát zmíněný Kronen Zeitung. Ten vydal text s titulkem Nikdo neví, kam s vyhořelým vrakem elektromobilu, v němž popisuje trable, které i měsíc po autonehodě přetrvávají. Podle Kronen Zeitung stále není jasné, kdy k likvidaci vraku dojde, protože baterie v něm jsou ještě stále pod proudem, auto musí být odstaveno a několik metrů od něj nesmí stát žádná jiná auta, protože nadále hrozí riziko požáru.

Kronen Zeitung však není jediný, kdo o havárii Tesly psal, stejně jako o množství vody, které je potřeba k uhašení hořícího elektromobilu. Redakce Echo24 nalezla stejné informace také v dalších médiích včetně rakouské veřejnoprávní televize ORF nebo mnichovského deníku TZ. Pro přehlednost však citovala jen Kronen Zeitung.

Jan Cemper nejprve označil zprávu deníku Echo24 za hoax, později v diskuzi na Facebooku přiznal, že článek později upravil a zmírnil, byť v URL jeho textu slovo hoax stále figuruje. „Článek jsem překvalifikoval a upravil tak, aby bylo jasné, že kritizujeme strukturu a nadpis článku,“ uvedl později na sociální síti.

Server Manipulátoři.cz nezaútočil na deník Echo24 poprvé. V únoru 2019 zveřejnili Manipulátoři.cz článek, ve kterém kritizovali text komentátora Echo24 Martina Weisse Americký potratový extremismus. Weiss se následně proti svéráznému výkladu svého textu ohradil na stránkách deníku Echo24.

Šéfredaktor serveru Manipulátoři.cz Jan Cemper, který v neděli napsal nepravdy o textu deníku Echo24, je ekologický aktivista a angažuje se mimo jiné i v politice. V letech 2014-2018 byl členem Strany zelených, za kterou neúspěšně kandidoval ve Středočeském kraji v roce 2017 do Poslanecké sněmovny. Jeho jméno také figuruje v dokumentu ministerstva vnitra z roku 2012, který se věnuje extremismu.

Extremismus_-_Souhrnna_situacni_zprava_za_2_ctvrtleti_roku_2012 by newsroom on Scribd

 

Čtěte také: Setkání s manipulátory


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.