Fiat 500: Když se ti nechce stárnout

Fiat 500: Když se ti nechce stárnout
Auto

Fiat 500 Dolcevita

Dříve než otestujeme nový hybridní či dokonce elektrický Fiat 500, zaměříme se na stálici na trhu – běžnou „pětistovku“, prodávanou již od roku 2007, tentokrát v elegantní edici Dolcevita.

Fiat 500 je v nabídce italské automobilky jakýmsi základním kamenem, na jehož základě vzniká řada dalších verzí. Od zmíněných „ekologických“ přes deriváty v podobě 500L a 500X až po ostré Abarthy s výkonem a schopnostmi, které často zahanbí i větší a silnější vozy. A samozřejmě také řada různých edic, většinou designových. Tou zatím poslední je paket Dolcevita, připomínající italský životní styl zejména lakem karoserie Gelato, 16palcovými koly s diamantovou úpravou, logy a barevnou linkou, obepínající typické tvary karoserie vozu. Design Fiatu 500 je jednoduše nezaměnitelný, snadno rozeznatelný a italsky hravý. Edice jen zdůrazňuje, že „pětistovka“ je a vždy bude nadčasová – tohle je přesně to retro ze studia Fiat Centro Stile, které prostě funguje.

Uvnitř je Fiat 500 jako obvykle svébytný. Edice Dolcevita přináší krémová kožená sedadla i jedinečný dekor palubní desky. Všechny ty detaily, hlavně pak zmíněné čalounění slonovinovou kůží se středem sedadla připomínajícím plážová lehátka luxusních resortů, evokují léto a radost z jízdy v přímořských oblastech, buď s otevřenou panoramatickou střechou, nebo rovnou s kabrioletem a staženou plátěnou střechou (paket je dostupný i pro kabriolet 500C). Sladký život...

V nabídce Fiatu 500 aktuálně figurují dva motory – buď nový hybridní tříválec o objemu 1,0 litru spojený se šestistupňovým manuálem, nebo trochu archaický čtyřválec 1,2 litru, využívající k přenosu točivého momentu na přední kola robotizovanou pětistupňovou převodovku. Oba jsou samozřejmě benzinové. Tentokrát jsme vyzkoušeli tradiční jednotku 1,2 litru s atmosférickým plněním a skromným výkonem 69 koní (102 Nm). Ta zvládne zhruba tunu vážící vozítko rozjet až na 163 km/h, ovšem hodnoty zrychlení se ani neuvádějí. Je jasné, že by to bylo vysoké číslo – z motoru je cítit, že se mu do otáček příliš nechce a hodí se tak hlavně do města a příměstských oblastí, kde nedostatek síly tolik nepocítíte (pokud nemusíte zdolávat prudká stoupání). Motor sám o sobě je vlastně docela v pohodě při klidném ježdění, zvládne svižný odpich a v nižších rychlostech stačí.

Robotická převodovka je zvláštní věc – prakticky jde o manuál bez spojky. V automatickém režimu při odřazování nahoru zhoupne celým vozem, lepší je proto jezdit v manuálním modu a při přeřazení vysokou pákou trčící z elegantní palubní desky prostě ve správný čas na vteřinu uvolnit pedál plynu. Potom je řazení docela zábavné a jednoduché. Při dojezdu na semafory pak převodovka sama podřazuje až na jedničku.

Fiat 500 je dle očekávání velmi obratný a do zatáček se vrhá s chutí. Jeho rozměry jsou ve světě dnešních nafouknutých aut vlastně docela unikátní. V městě těžko pohledat obratnějšího, kompaktnějšího a stylovějšího parťáka. Podvozek je sice jednoduché konstrukce, ale přitom vykazuje dostatečnou úroveň komfortu, zbytečně nemlátí a působí dostatečně konzistentně.

Zvenku to tak možná nevypadá, ale „pětistovka“ v pohodě pojme čtyři pasažéry a ještě zbude místo pro zavazadla – samozřejmě spíš normální nákup než něco z IKEA. Co se týče pohodlí, řidič a spolujezdec si musejí zvyknout na vysoký posez trochu jako „na židli“ s tím, že volant je moc daleko a pedály moc blízko. Delší cesta proto už příliš pohodlná není – zejména tedy pro běžnou mužskou postavu.

V interiéru samozřejmě nechybějí možnosti konektivity, výrazný posun jsme zaznamenali i díky instalaci slušného dotykového displeje systému UConnect, zvládajícího slušně přehrát hudbu či využívat aplikace. Paket Dolcevita se dá přikoupit k vyšší střední výbavě Star a stojí 55 000 Kč. Za ty peníze udělá z pětistovky stylového letního společníka, kterého i přes určité nedostatky nelze nemilovat. Celek vyjde na částku lehce přesahující 400 000 Kč, přičemž úplný základ v akci začíná na 279 900 Kč.


Plusy:
Styl, vnitřní prostor, podvozek, obratnost.


Minusy:
Slabší motor, komfort sedadel.

Související články