Pomsta talentovaného podvodníka. Případ Hana van Meegerena, který oklamal všechny, i Göringa

ECHOPRIME

Pomsta talentovaného podvodníka. Případ Hana van Meegerena, který oklamal všechny, i Göringa
Han van Meegeren: Kristus a cizoložnice (kolem 1936–1940), falzum Johannese Vermeera. Foto: Museum de Fundatie
5
Týdeník

Jiří Peňás

„Je to dílo mistrovské, zcela jiné než ostatní jeho obrazy, a přece každým coulem Jan Vermeer z Delftu.“ To je historická věta z posudku „největšího odborníka na nizozemské malířství sedmnáctého století“ Abrahama Brediuse (1855–1946), kterým v roce 1939 přivítal nalezení obrazu Večeře v Emauzích. „Těžko popsat ten překrásný okamžik, když milovník umění stane před dosud neznámým dílem velkého mistra, před obrazem nedotčeným, na původním plátně, bez jakéhokoli restaurátorského zásahu, jako by právě opustil malířův ateliér…“ Popisoval olejomalbu, která ve skutečnosti opustila teprve nedávno ateliér průměrného holandského malíře Hana van Meegerena…

Han van Meegeren byl nejslavnější padělatel moderní doby, svým způsobem hvězda a fenomén. On byl autorem onoho díla, které tak vychválil starý profesor, v té době ředitel Mauritshuisu v Haagu, jedné ze slovutných institucí, jež okamžitě po zázračně objevném díle zatoužila. Obrazů tajemného Vermeera není mnoho a pro Holanďany to byl národní svátek, když se objevil nový. Každý Vermeer je zážitek, jak dokazuje i probíhající výstava v Drážďanech. Tam jsou nejspíš praví…

Ale jiného, možná ještě slavnějšího falešného Vermeera, obraz Ježíš a cizoložnice, je možné, vedle řady dalších padělků a imitací vidět na výstavě Falza? Falza! ve Šternberském paláci na Hradčanech. Je to obraz slavný tím, že patřil krátký čas Hermannu Göringovi, kterému ho prodal právě van Meegeren. Není to špatný obraz, ale nejpodivnější na něm je, že ho tehdy mohlo tolik lidí považovat za pravého Vermeera… Vždyť se jeho obrazům skoro vůbec nepodobá! Jiné je ladění barev a tónování, netypická je kompozice, postavy působí mnohem robustněji než na známých Vermeerech, není tu ta lehce dotýkaná vášeň pro detail, scéně chybí ta křehkost a jemnost, a především ona zázračná optická prostorovost, která nás tajemně vtahuje do těch krásných obrazů „pravého“ mistra z Delftu. To, jsem přesvědčen, na tom van Meegerenově obraze chybí a je to poznat. Ale opravdu? Jsem si jist, že bych to viděl, kdybych nevěděl, že je to falzum? Tehdy to nikdo nepoznal. O podvodu musel říct až sám pachatel.

Celý text Jiřího Peňáse si můžete přečíst na EchoPrime nebo v tištěném Týdeníku ECHO. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.