Hyundai Santa Fe: Nově i jako plug-in hybrid

AUTOTEST

Hyundai Santa Fe: Nově i jako plug-in hybrid
Čtvrtá generace Hyundai Santa Fe sází nejen na vizuální facelift, ale i plug-in hybridní verzi za slušnou cenu. Foto: Hyundai
11
Auto
Sdílet:

Model Hyundai Santa Fe patří do segmentu středních SUV a na českých silnicích je vidět již od první generace z roku 2000. Aktuální čtvrtá generace sází nejen na vizuální facelift, ale i plug-in hybridní verzi za slušnou cenu.

Omlazení modelu Santa Fe přišlo v polovině roku 2020 s tím, že nejdůležitější změnou bylo kromě široké „kaskádovité“ masky chladiče (v praxi skutečně nepřehlédnutelné) hlavně použití novější platformy N3, umožňující zástavbu hybridních a plug-in hybridních modelů.

Santa Fe je z hlediska nabídky pohonů celkem všestranné – nabízí klasickou vznětovou motorizaci (2.2 CRDi, 193 k, 4x2 i 4x4) a dva druhy hybridního zážehového pohonu – buď klasický hybrid (1.6 T-GDI HEV plus elektromotor, 230 k, 4x2 i 4x4), nebo nově plug-in hybrid (ten s kabelem), využívající prověřený čtyřválec 1.6 T-GDI o výkonu 180 koní, spojený s posíleným elektromotorem o výkonu až 91 koní. Celá soustava nabízí dohromady kombinovaný výkon 265 k.

To sice na první dobrou zní jako slušná porce výkonu, ovšem nelze zapomínat, že plug-in hybrid s sebou táhne ještě sadu baterií (jsou umístěné pod sedadlem spolujezdce) a kvůli tomu váží cca o dva metráky víc než běžná naftová verze. Celkovou hmotnost 2080 kg už tak snadno zamaskovat nelze a papírové hodnoty odpovídají průměrné dynamice: zrychlení na stovku zabere 8,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje hodnoty 187 km/h.

Celé pohonné ústrojí je uloženo vpředu napříč s tím, že pohon všech kol je zajištěn mechanicky přes novou šestistupňovou automatickou převodovku (klasicky s hydrodynamickým měničem). I ona svádí spíš ke klidnému jízdnímu stylu – při prudkých rozjezdech elektronika trochu váhá, jak sladit práci motorů, což obratnosti zrovna nepřidává. Stejně jako u ostatních plug-in hybridů platí, že když nedobíjíte, potenciál využití vozu výrazně klesá. S vybitými bateriemi je dynamika ještě slabší, ale reakce na pobídku zase hbitější – protože spalovací motor pracuje skoro pořád. S plně nabitými bateriemi se zlepší dynamika, ale elektronika neustále vymýšlí, jak s rozdílnými situacemi pracovat. Výrobce hlásí dojezd až 58 km čistě na elektřinu, reálně je to maximálně 45 km. A spotřeba? Když budete jen poklidně plout krajinou a na dálnici nepřekročíte 120 km/h, dá se dostat, řekněme, na nějakých 7 litrů na 100 km, jenže se musíte snažit. Nutností je ale pravidelné dobíjení, jinak nepříliš výrazný čtyřválec spotřebuje klidně 10 litrů na 100 km.

Vnitřní prostor odpovídá snaze značky posouvat se mezi premianty. Materiály i odhlučnění jsou v pořádku, na jedné straně je tu digitalizovaný kokpit s dobrou funkčností i grafikou, na straně druhé změť mnoha podobných tlačítek na ohromném a dost zbytečném středovém panelu. Ostatně, tlačítky se ovládá i převodovka (to je nezvyklé) a otočným ovladačem spousta jízdních režimů. Další tlačítka najdeme vlevo pod volantem, například je to tradičně otravný asistent držení v pruzích. Asi nejlepším bezpečnostním prvkem jsou obrazy kamer ze zpětných zrcátek, které při každém použití směrovek zobrazují na displeji přímo v zorném poli prostor vedle vozidla a za ním. Konečně věc, která skutečně přispívá k bezpečnosti jízdy.

Komfortní sedadla jsou očekávatelná, stejně tak i slušný prostor pro zadní cestující. Nezklame ani prostor zavazadlový, kam se vejde 782 až 1649 litrů (s možností třetí řady sedadel). Trochu otravnější je nádrž pouze na 47 litrů paliva, která se projevuje slabším dojezdem (kolem 450 km). Plug-in hybrid utáhne pouze 1350 kg.

Z hlediska praktické využitelnosti vozidla typu SUV bychom raději zvolili vznětovou verzi, která je i o něco levnější (od 899 990 Kč do 1 279 990 Kč za verze se čtyřkolkou podle výbavy). Plug-in hybrid stojí podle výbavy 1 249 990 Kč až 1 479 990 Kč. Za prostorné a kvalitně zpracované a vybavené SUV to není špatná cena, ovšem je nutné počítat s určitými omezeními komfortu z hlediska dynamiky, dojezdu a nutnosti nabíjet.

Plusy:

Zavazadlový prostor, komfort podvozku, funkční infotainment.

Minusy:

Průměrná dynamika, těžkopádnost, dojezd.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články