Jak koronavirus promění civilizaci. Nová doba přinese čtyři nové trendy
ECHOPRIME
O budoucnosti rozhodují hlavně očekávání, která se velmi často stávají sebenaplňujícími se proroctvími. Z finanční krize roku 2008 jsme vyšli těžce zasaženi. Nepřímo. Dvojitou recesi jsme si sami uhnali svým strachem, obavami a nihilismem. Vnímali jsme se ohroženější a svět jsme viděli v černějších barvách, než jaký skutečně byl. Model zdravé tělo, nemocná hlava se nám vymstil tou dvojitou recesí a všemi následky, které vyvolala. Teď jsme se s vypnutou ekonomikou ocitli uprostřed koronavirové krize a právě se rozhoduje, jak z ní vyjdeme. Můžeme si z ní odnést strach a úzkost, nebo naopak příležitosti a šance. Těch není v případě Česka vůbec málo. V těžké chvíli se ukázalo, že společnost, která se v klidných časech vyznačovala silnou mírou nedůvěry, najednou dokáže být velmi solidární, soudržná a tvořivá. Improvizací umí vyřešit situace, v nichž systém selhal. Měsíc po začátku izolace se dá říct, že česká společnost zvládla těžkou zkoušku nesrovnatelně lépe než stát reprezentovaný vládou Andreje Babiše, který v mnoha ohledech selhal. A aktuálně selhává v pomoci vypnuté ekonomice.
Je zřejmé, že svět po koronavirovém vypnutí bude jiný. Hodně se změní. Věci se už úplně zpátky nevrátí. Jako po všech krizích. Ty velké geopolitické trendy jsou zatím v mlze. Začnou se rýsovat až ve chvíli, kdy akutní vlna nákazy ustoupí. Do té doby je předčasné diskutovat o tom, jakou roli bude dál ve světě hrát Čína, od níž se celý vyspělý svět nakazil. Stejně jako je předčasné spekulovat o budoucnosti Evropské unie, která po celou dobu krize stála úplně na vedlejší koleji. Je předčasné spekulovat o tom, jak moc to všechno, co se v posledních týdnech stalo, omezí globalizaci, mezinárodní obchod a přiměje jednotlivé země, aby se ve výrobě všeho možného chtěly stát soběstačnými. Přinejmenším ve strategických oborech a výrobách. Od potravin po zdraví.
Už v této chvíli jsou ale vidět trendy, které Česku mohou pomoci, aby se v éře po koronavirovém vypnutí stalo vyspělejším, efektivnějším, bohatším a příjemnějším místem k životu. Nová doba po koronaviru přinese čtyři nové trendy, které máme šanci využít ve svůj prospěch.
Celý článek najdete již nyní na EchoPrime nebo od čtvrtka na prodejních stáncích. Týdeník Echo si můžete objednat ZDE.