„Zemřela jsem v plynové komoře v Osvětimi.“ Nový trend na aplikaci TikTok vzbudil pobouření
TIKTOK A HOLOCAUST
Čínská sociální platforma TikTok, podezřelá ze sledování svých uživatelů, se opět stala terčem kritiky. Tentokrát byl jejím cílem trend, kdy uživatelé vystupují jako oběti Holocaustu v nebi. Informoval o tom server The Times of Israel.
Ve videích uživatelé vystupují jako oběti Holocaustu, a to nejčastěji těch z Osvětimi. Za doprovodu upravené verze písně Locked out of Heaven od Bruno Marse pak hrají fiktivní scénu, kdy se ocitnou na onom světě. Nahrávku často doplňují make-upem, který má zobrazovat spáleniny, modřiny a škrábance.
Tento trend vyvolal na sociálních sítích velké pobouření. „Dobře. Můžeme prosím přestat dělat Holocaust trendem na TikToku? Je to antisemitismus a vy jim to všichni necháváte procházet,“ napsala jedna uživatelka k videu, ve kterém mladá dívka předvádí oběť, která zemřela v plynové komoře a právě dorazila do nebe.
Right. Now can we please STOP making Holocaust trends on tiktok? It’s straight up antisemitism and you all let it slide ❤️ pic.twitter.com/BQnijI9IpX
— Jane (@Janie_Dabah) August 18, 2020
„Proč existují POV videa o Holocaustu na TikToku?“ ptá se další. K tomu další uživatel dodal: „Opravdu tento člověk tenhle nápad vymyslel, namaskoval se, oblékl se, natočil to, sestříhal to, a ani jednou ho nenapadlo, že není dobrý nápad to zveřejnit?“ V tomto případě dívka video z platformy smazala a za obsah se omluvila.
why r holocaust povs a thing on tiktok ?? ….. pic.twitter.com/8Yy6V86l1A
— ‧͙⁺˚*・༓☾baby☽༓・*˚⁺‧͙ (@olliezwurld) August 18, 2020
Na platformě TikTok jsou tato tzv. POV videa (point of view – úhel pohledu) velmi oblíbená. Uživatele se v nich vciťují do určitého scénáře. Videa tohoto typu ale mají často problematická témata. Kromě Holocaustu se objevují i videa o obětech 11. září, některá z nich pak například velebí domácí násilí.
Aplikaci TikTok provozuje čínská společnost ByteDance. Ta koupila v roce 2017 firmu Musical.ly a spojila ji s aplikací TikTok. Stala se tak díky tomu první čínskou aplikací, které se podařilo prosadit v USA. TikTok má ve Spojených státech 100 milionů uživatelů. ByteDance se díky komerčnímu úspěchu aplikace stala jedním z hrstky skutečných globálních čínských konglomerátů.
Americký prezident Donald Trump minulý týden firmě nařídil, aby aktivity TikToku v USA do 90 dní prodala. Trump tažení proti TikToku zdůvodňuje obavami, že čínské vlastnictví firmy představuje riziko pro národní bezpečnost, protože čínská vláda tak podle něj může získávat informace o amerických občanech.