Modré zóny míří do dalších částí Prahy. Nic nevyřeší, tvrdí studie ČVUT
Parkovací zóny
Od prázdnin se rozšíří modrý pruh pro označení zón do dalších pražských městských částí. Nově si rezidenti budou muset koupit parkování pro svá auta na Praze 4 a na Praze 5 dojde k rozšíření. Městské části si systém parkovacích zón pochvalují. O něco méně jsou nadšení obyvatelé městských částí, kteří měli dosud parkování zadarmo. Zóny jsou pak dle studie ČVUT nefunkční, protože se vydává více parkovacích oprávnění, než je ve skutečnosti reálných míst. Nový systém kritizuje i starostka Prahy 2 Jana Černochová.
Prahu 4 chystá od prvního července novinku. V různých částech městského obvodu budou zavedeny zóny placeného stání (ZPS), tedy modré zóny. Parkování za poplatek se bude týkat zejména oblasti podél trasy metra C a okolních stanic. "Tam je největší nápor řidičů na parkovací místa. Budou také v sousedství městských částí, kde už parkovací zóny jsou," řekl Echo24 mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas.
Důvodem zavedení zón se snaží městská část bojovat proti řidičům, kteří zabírají místa rezidentům. "My nemáme ani tak problém, ale lidi. Problémem projet takovou ulicí, kde jsou zaparkovaná auta, mají hlavně hasiči a záchranáři," uvedl Jiří Bigas. Podle něj zatím Praha 4 neuvažuje o dalším rozšiřování.
Někteří obyvatelé čtvrtého pražského obvodu si pak stěžovali, že se dozvěděli o zónách ve chvíli, kdy se začínalo s malováním modrých pruhů na silnici. Podle tiskového mluvčího ale radnice informuje občany průběžně. "Jednak na webu, v našem časopise nebo na Facebooku. Občany informuje prakticky od loňského roku," řekl Jiří Bigas. Parkovací oprávnění si pak budou moci rezidenti vyzvedávat od června, kdy je první vozidlo vyjde ročně na 1200 korun, pololetně na 600 korun a nebo čtvrtletně na 300 korun.
Zkušenost s částečným zavedením má i radnice Prahy 6, kde došlo k zavedení modrých zón v srpnu v roce 2016. Stížnosti na samotné zóny však radnice většinou nezaznamenává. "Myslím si, že lidé jsou spíše naštvaní, protože nejsou rozšířené po celé Praze 6. Vydáváme v každém komuniké, že se problém vytlačuje dál ke kraji městské části. Praha 6 je nárazníkovou zónou pro Středočechy, kteří mají problém s parkováním, protože magistrát nestaví P+R parkoviště. Různě se to tak tluče a lidi jsou naštvaní. Například Dědina je specifická v tom, že tam parkují lidé, kteří to pak mají jednu zastávku autobusem od letiště. Když letí na dovolenou, tak tam auto zaparkují a nechají ho tam na čtrnáct dní," řekl pro Echo24 mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek.
S parkujícími dovolenkáři u letiště však městská část nemůže nic udělat. "Tam jsme se snažili vymyslet koncepci krátkodobého záboru přímo pro rezidenty, ale to nemůžeme. Legislativa to neumožňuje a musíme počkat na další studii, aby se zóny rozšířily," uvedl Ondřej Šrámek.
Negativní reakci vyvolal nový systém parkování na Praze 2. „Jako rezident a zároveň starostka nemohu být spokojená s novým systémem zón placeného státní a to, jak z vlastní zkušenosti, tak i z negativních reakcí od ostatních občanů. Náš starý systém ZPS fungoval dobře a magistrát ho neměl měnit. Novému systému chybí především vizuální kontrola, po které voláme od samého počátku, což způsobuje nedostatečnou respektovanost a zvyšuje zároveň obsazenost zón placeného stání. Systém má časté výpadky a nefunguje více než funguje. Doufám, že po volbách pražští radní tento systém změní a vrátíme se s drobnými úpravami k tomu, co fungovalo,“ řekla pro Echo24 starostka Prahy 2 a poslankyně za ODS Jana Černochová.
ČVUT: Parkovací zóny nefungují
Městské části si nejvíce stěžují na přesun aut do oblastí, které hraničí s těsnou blízkostí placeného parkování. To je příklad Prahy 4, která musela zavést zóny i na těchto místech. Systém placeného parkování je však pod kritikou odborníků z ČVUT, kteří ve spolupráci se společností Uber připravili studii. Z té vyplývá, že v zapojených městských částech je více vydaných parkovacích oprávnění než míst pro rezidenty. Ve výsledku tak nemají obyvatelé městských částí jistotu, že ani po zaplacení zaparkují na volném místě.
Před rokem na to upozorňovalo i Echo24. „Lehký převis parkovacích karet není až takový problém, jak to může na první pohled vypadat,“ řekl dříve pro Echo24 tiskový mluvčí Městské části Prahy 6 Martin Churavý. Onen „lehký“ převis byl v roce 2017 podle Churavého 4 tisíce parkovacích karet navíc. Městská část měla tehdy 18 tisíc parkovacích míst a vydaných karet okolo 22 tisíc.
Na Praze 3 je podle studie necelých 15 tisíc míst a úřad vydal na 16 428 parkovacích karet. "Pražané nesou současnou situaci okolo parkovacích karet velice nelibě," řekla analytička STEM/MARK Gabriela Šamanová pro Deník. Městská část Praha 10 zase má problém s mimopražskými řidiči, kteří využívají zejména Vinohrady a Vršovice - tedy hranice ZPS - k parkování a zabírají už tak málo míst domácím.
V Praze stráví řidiči parkováním okolo 15 minut, v centru téměř dvojnásobek. Ročně to vychází na 180 hodin, tedy více, než jeden pracovní měsíc.
Parkovací zóny byly v Praze zavedeny nejdříve v prvním obvodě před dvaadvaceti lety. Systém provozovaný magistrátem nyní funguje na Praze 1, 2, 3, 5, 6, 7, a 8. Samostatné parkovací zóny provozují na Praze 13, 16 a 22.