Zestátnění ČSA? Spíše Babišova pomoc svému expracovníkovi z pézetky

VSTUP STÁTU DO FIREM

Zestátnění ČSA? Spíše Babišova pomoc svému expracovníkovi z pézetkyNOVÉ
Airbus A330-323 Foto: ČSA
Ekonomika

Ladislav Šustr

Premiér Andrej Babiš dříve připustil, že by stát mohl vstoupit v době koronavirové krize do vedení firem a jako příklad uvedl leteckou Společnost Smartwings a pod ní spadající ČSA. Podle některých kritiků tohoto kroku to spíše vyvolává pocit, že se Babiš snaží pomoci svému bývalému kolegovi z podniku zahraničního obchodu Jiřímu Šimáněmu, který je nyní spoluvlastníkem Smartwings. Letecká společnost navíc měla problémy již před koronavirovou nákazou, kdy musela uzemnit kvůli technickým problémům letouny Boeing 737 MAX.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) i šéf průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) po výrocích premiéra otáčejí a uklidňují, že stát se zatím nechystá vstupovat do strategických podniků. Přesto podle ekonomů může taková taktika vyvolat zejména u Andreje Babiše choutky podniky zestátnit. Myslí si to i exministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), který stál u prodeje části Českých aerolinií.

„Byli jen tři možnosti. Tedy prodat, poslat do konkurzu a za třetí plýtvat vzácnými státními zdroji na stabilizaci. Naštěstí se našel investor, tak jsme nemuseli dávat ČSA do konkurzu, to bych byl nerad. Vlastníci teď mají první dvě možnosti, tu třetí by stát neměl připustit,“ řekl pro Echo24 Kalousek. Podle něj by se stát měl uchylovat k podobným krokům pouze ve velmi výjimečných případech. „A to za předpokladu, že by se jednalo o strategickou infrastrukturu. Což rozhodně není letecký přepravce,“ řekl dále exministr financí.

Kalousek také připomíná, že aerolinka sice není strategickým podnikem a její úpadek by neměl fatální dopad na českou ekonomiku ani pro českého zákazníka. „Pan Šimáně je možná strategický partner pana Babiše, to by ale neměl být důvod pro plýtvání vzácnými zdroji,“ řekl Kalousek.

Narážel tím na spoluvlastníka Smartwings Jiřího Šimáněho, který za komunismu pracoval ve firmě Strojexport a na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl dokonce obchodním zástupcem firmy v Zambii. Jeho bývalý kolega z tehdejších dob a dnešní premiér Andrej Babiš pracoval v Chemapolu, což je také firma spadající pod podnik zahraničního obchodu.

Foto: Echo24

Osobní rovinu by však ekonomický expert a poslanec ODS Jan Skopeček v tomto případu neviděl. „Tato vláda provádí pravidelně u svých naprosto bizarních nápadů, že vypustí pokusný balonek a pak sleduje, co to provede s veřejností a politickou scénou. V době, kdy začínáme sčítat ekonomické škody, které koronavirus a s tím spojené restrikce přinesly, a kdy vymýšlíme programy pro nejmenší živnostníky, ke kterým se ještě nedostaly první peníze, tak ve stejné době přicházet s tímto návrhem, je absolutně nepřijatelné. Stát má dělat jiné věci, než vlastnit a řídit podniky. Neumí to a neměl by se o to pokoušet. Na to, co jsme zažili v devadesátých letech, tedy přechod podniků do rukou soukromých vlastníků byl jednoznačně správný proces, který ukázal, že soukromý sektor může podniky řídit mnohem efektivněji a mnohem lépe. To nemá s kapitalismem a tržní ekonomikou nic společného,“ řekl pro Echo24 Skopeček.

Babiš dříve uvedl, že se případný vstup do společnosti nedá vyloučit. Pokud by nabídka byla na stole, tak by podle svých slov o ní mohl uvažovat. To potvrdil pro ČT i Jiří Šimáně. „Jsem přesvědčen, že se nějaké řešení stávající situace v kontextu toho, jak se k situaci leteckých společností staví ostatní státy, najde,“ uvedl pro ČT Šimáně.

Podle bývalého člena dozorčí rady ČSA a ekonoma Miroslava Ševčíka jde o velmi nebezpečnou strategii. „Pokud s tím stávající vlastníci však budou souhlasit, tak to státu zakázat nemůžeme. Samozřejmě to může vést ke zvýšení choutek ze strany státu na to, aby řešil tímto způsobem i firmy, které si nezaslouží záchranu,“ řekl pro Echo24 Ševčík.

Dodává, že všechny aerolinky na světě jsou velmi postiženy a s největší pravděpodobností budou balancovat na hraně zkázy.

Čtěte také:

Odstávka Boeingu 737 MAX dále trápí Smartwings. V létě omezí provoz o 8 procent

Schillerová chce, aby stát koupil České aerolinie