Praha si chce posvítit na řidiče projíždějící centrem. SPZ mají kontrolovat kamery

DOPRAVA V CENTRU

Praha si chce posvítit na řidiče projíždějící centrem. SPZ mají kontrolovat kamery
Omezení na Smetanově nábřeží. Foto: Echo24
1
Domov

Echo24

Pražský magistrát plánuje ještě více omezit automobilovou dopravu na Starém městě a Malé straně, zřídil kvůli tomu pracovní skupinu, která má se zástupci městských částí projednat detaily. Cílem je uzavřít vltavská nábřeží pro projíždějící řidiče, autem by sem směli jen místní. Jejich registrační značky má automaticky kontrolovat kamerový systém, řidičům bez oprávnění by přišla pokuta. Dříve by něco takového nebylo možné, teď je ale dostavený tunel Blanka a máme k dispozici moderní technologie, míní radní pro dopravu Adam Scheinherr. Na některé záměry města se ale snáší kritika.

Největší změny mají potkat Smetanovo nábřeží u Národního divadla. „Dlouhodobě se vedou diskuse a připravují projekty, jak tomu nábřeží vrátit respekt k pozici, jakou má ve městě. Jak z toho vytvořit městské korzo, kde se bude snadno procházet a kochat se pohledem na Pražský hrad,“ uvedl Scheinherr v rozhovoru s Mladou frontou DNES.

Na nábřeží se má změnit rozestavění zastávek tramvají. „U Karlových lázní vznikla pouze zastávka v jednom směru, to znamená, že obyvatelé, kteří bydlí v okolí, to mají velice daleko na tramvaj. A u Národního divadla se zastavuje dvakrát za sebou. Podporujeme to, aby se toto místo proměnilo a území mělo důležitost veřejného prostoru, jaký si zaslouží. Bohužel s tím je vždycky spjata i diskuse o tom, že by tam nemělo jezdit tolik aut. Protože když na Smetanově nábřeží vytvoříme další tramvajovou zastávku, tak auta budou tramvajovou dopravu ještě více špuntovat,“ vysvětlil Scheinherr.

Smetanovo nábřeží čeká nejen zklidnění dopravy, ale i zkvalitnění jeho okolí. A konečně bude sloužit i místním....

Posted by Petr Hejma on Sunday, 28 March 2021

Těžištěm plánu magistrátu je ale zamezení vjezdu řidičů, kteří v centru nebydlí. Pomoci má takzvaný telematický systém, neboli systém snímání registračních značek vozidel. „Telematický systém by byl umístěn na nejcennějších místech. Vezměte si jen to jenom to, že po Křižovnickém náměstí po základech Juditina mostu z 12. století projíždí jednadvacet tisíc aut a do toho se tam plete při turistické sezoně přes přechod sto tisíc chodců a jezdí tři páteřní tramvajové linky. Tak se tam prostě všechno nevejde. Proto bylo vybráno toto místo, kam by se umístil telematický systém,“ míní radní.

Podle něj je klíčové pochopit, že nejde o kompletní uzavření nábřeží pro auta, ale jen pro část řidičů, konkrétně asi třicet až padesát procent. Tím se sice v jednotkách procent zvýší intenzita dopravy třeba v ulicích Ječná nebo Resslova, ale jiná vytížená místa se výrazně uvolní, tvrdí Scheinherr. „Dopravní model ukazuje, kde dojde k přírůstku a úbytku dopravy. Na mostě Legií ubude třeba třetina aut. Na Smetanově nábřeží je to šedesát procent. Na smíchovské straně nábřeží je to minus čtyřicet pět procent. V Resslově plus čtyři procenta. Na Palackého mostě je podle studií přírůstek sedm procent,“ uvedl.

Některé úpravy už začaly

V plánu jsou i další úpravy, Praha 1 již začala s úpravami zatravněného plácku, který by měl navazovat na novou zastávku na Smetanově nábřeží. Kvůli nutnosti pokácet javor stříbrný projekt kritizují místní obyvatelé a opozice z Prahy 1, Česká inspekce životního prostředí prozatím kácení zakázala kvůli hnízdícímu holubovi hřivnáčovi. Radní Prahy 1 Richard Bureš (ODS) řekl, že poté, co pták s mláďaty na podzim hnízdo opustí, bude projekt pokračovat podle plánu.

Praha 1 v minulosti kritizovala omezení dopravy na Smetanově nábřeží. „Domluvili jsme se na podobě a na podpoře koncepčního zadání toho, jak má to nábřeží vypadat. Druhá oblast je najít řešení omezení zbytné tranzitní dopravy,“ řekl starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN). Ten „správný způsob“ se podle něj musí najít na jednání pracovní skupiny. Bureš dodal, že z pohledu městské části je potřeba ochránit rezidenční ulice Karolíny Světlé, Konviktská a Jilská, aby se řidiči po případném omezení nepřesunuli tam.

O možném omezení vjezdu aut na Smetanovo nábřeží a na Malou Stranu se v metropoli hovoří od 90. let, nikdy se však neuskutečnil. Současná politická reprezentace v souvislosti s opravami zkušebně uzavřela průjezd na obou stranách řeky koncem roku 2019, následně loni magistrát zakázal odbočení z mostu Legií na Smetanovo nábřeží. Vysloužil si tím kritiku opozičních ODS a ANO a vedení Prahy 1.