D1 je nová dálnice, tvrdil Babiš. Znovu prohlásil, že za Ťoka se stavělo nejvíc

Premiér Babiš u Moravce

D1 je nová dálnice, tvrdil Babiš. Znovu prohlásil, že za Ťoka se stavělo nejvícAKTUALIZOVÁNO 3
Domov
Sdílet:

Premiér Andrej Babiš se i v nedělním diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce držel své verze, když prohlašoval, že nejvíce kilometrů dálnic se stavělo za Dana Ťoka (ANO) v čele ministerstva dopravy. „Nikdy se tolik nestavilo jako za nás,“ tvrdil v reakci na kritiku, že za loňský rok se otevřely jen necelé 4 kilometry dálnic. Za kalamitní situaci a zdánlivě nekonečné kolony na dálnici D1 se premiér omluvil s tím, že se šéfa resortu bude ptát na podrobnosti.

Diskuzi také lemoval neustálý střet moderátora Václava Moravce s předsedou vlády, který neodpovídal na otázky a vyslovil řadu bizarních prohlášení.

„Pan ministr Ťok nechápe, že musí svoji práci prodat mediálně,“ nechal se slyšet Babiš. Stále však opakoval, že se nikdy v historii dopravní infrastruktura nebudovala tak rychle jako za úřadování jeho kabinetu, což je v přímém rozporu se zprávou Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten naopak označil tempo výstavby za „velmi pomalé“.

Premiér také přišel se zvláštním vyjádřením, že dálnice D1 je nová dálnice. „Ona se neopravuje, ona se staví nově,“ argumentoval v odpovědi na otázku.

Co také zaznělo v OVM:

A. Babiš:„Nejvíc se toho zprovoznilo za Ťoka.“
Moderátor: „Protože do toho počítáte D1...“
A. Babiš: „To je nová dálnice!“
Moderátor: „D1 je nová dálnice?!“
A. Babiš: „Ona se neopravuje, ona se staví nově.“

V letošním roce se Danu Ťokovi podařilo otevřít jen necelé 3,8 kilometry nových dálnic. Celkové číslo 46 kilometrů nových silnic a dálnic, s nímž se resort dopravy často chlubí, ovšem zahrnuje 26 kilometrů opravené dálnice D1 a k tomu ještě 15 kilometrů silnic prvních tříd. Babiš ale odmítá "pracovat" s číslem 3,8 km loni nově otevřených dálnic a raději zmiňuje údaj za celé čtyřleté působení ministra Ťoka ve funkci: To byla zahájena stavba celkem 207,4 kilometru dálnic včetně modernizovaných úseků dálnice D1, zprovozněno pak mělo být 152,4 kilometru.

Tempo stavby dálnic v minulosti kritizoval Národní kontrolní úřad (NKÚ). „Tempo výstavby dálnic je velmi pomalé a v některých fázích přípravy se oproti předchozí kontrole NKÚ ještě zpomalilo,“ řekl mluvčí NKÚ Václav Kešner. Aby stát stihl dálniční síť dokončit do roku 2050, jak bylo naplánováno, musel by podle něj ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Podle NKÚ je však reálné tempo 14 kilometrů ročně. Analýza sledovala období mezi lety 2013 a 2017.

Ministra Ťoka nicméně Andrej Babiš zkritizoval za předvánoční i lednový rozklad na D1 na Vysočině a dlouhé kolony. Ministr se totiž nechal slyšet, že neočekávali sněžení v půlce prosince, když hovořil o firmě, která měla na rekonstruovaném úseku páteřní dálnice v daném úseku problémy s plněním termínů. „Měli to prodlouženo do 16. prosince, doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel,“ odůvodňoval ministr.

„To je specifický problém, který nezvládli. Já mám zítra (v pondělí – poznámka redakce) s nimi sezení a budu chtít vidět, jak se to soutěžilo, když zjistili, že ta firma vlastně nefunguje, proč ji dřív nevyměnili, proč v té smlouvě nemají někoho, kdo je v pořadí. On tvrdí, že tenkrát to ten zákon neumožňoval, Dostálová (ANO) tvrdí, že ten zákon to dnes umožňuje,“ míní premiér. Za komplikace se Babiš v pořadu řidičům omluvil.

Čtěte také: Jak probíhala vyhrocená debata Babiš – Moravec z nového studia ČT

Hádka o pravdivost dat

Foto:

Andrej Babiš v Otázkách Václava Moravce

Printscreen ČT

Mezi šéfem ANO a moderátorem došlo ke při o správnost dat, jimiž obě strany argumentovaly. Andrej Babiš se při referování o údajném úspěchu Dana Ťoka oháněl daty Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zatímco Václav Moravec se opíral o statistiku Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) s tím, že státní ŘSD pro něj není dostatečnou autoritou, když nedokáže zajistit průjezdnou D1.

„Nemáte dobrá čísla, já mám dobrá čísla, já mám ty grafy. Není možné, aby premiér české vlády dostával špatné podklady,“ řekl Babiš moderátorovi. Podle něj lidi nezajímá, že ŘSD je státní podnik. „Já myslím, že je pro lidi důležitější, že se staví dálnice, že se staví silnice, obchvaty,“ uvedl. Naopak NKÚ pro něj není nezávislá instituce, dodal. Řekl však, že se na rozpor ve dvou různých statistikách podívá.

Čtěte také: Prostě to postavíme. Ťok letos otevřel pouhé čtyři kilometry dálnic

Poslední dny ministra Ťoka? Nahradit ho může šéf SŽDC Svoboda

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články