Spisovná angličtina je rasistické dílo bílé nadvlády, píší profesoři

OBRANA AFROAMERICKÉ ANGLIČTINY

Spisovná angličtina je rasistické dílo bílé nadvlády, píší profesoři
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
Svět

job Echo24

Profesoři z několika amerických univerzit se postavili proti akademické a spisovné angličtině. Jsou totiž podle nich rasistické, protože odráží řeč bělochů. Černošští studenti se tak stávají terčem rasismu, protože je jejich afroamerická angličtina považovaná za méněcennou. Informovali o tom ve svém vyjádření, které sepsali pro akademickou půdu především vysokých škol i s ohledem na probíhající protesty Black Lives Matter.

„Způsobem, jakým je znehodnocovaná afroamerická angličtina ve školách, odráží, jak jsou znehodnocovány životy černochů ve světě,“ uvádějí ve svém prohlášení. Jako cíl si dávají „dekolonizaci“ myšlení studentů a pomoci jim se odnaučit „bílé nadvládě“. K tomu chtějí zařadit afroamerickou angličtinu do školních osnov.

V jednotlivých bodech požadují, aby učitelé přestali používat akademickou a spisovnou angličtinu jako uznávanou komunikativní normu, která odráží bílý mainstreamový jazyk, a aby nenutili černošské studenty se na tento jazyk přeučit. Místo toho by je podle nich měli učit o protičernošském lingvistickém rasismu a bílé lingvistické nadvládě. Dále například požadují užití afroamerické angličtiny v politických diskuzích a praxi.

„Učitelé musí přestat říkat černošským studentům, že se musí naučit spisovnou angličtinu, aby byli úspěšní,“ uvádějí. Pedagogové by prý měli naopak oslavovat užívání afroamerické angličtiny „v celé své lingvistické a kulturní kráse“.

Učitelé by podle nich neměli kritizovat své studenty pokud budou tento jazyk během hodin používat. Měl by se také zařadit do učebního plánu. Při jeho zkoumání by se pak neměli pedagogové zaměřovat na odchylky od „bílé normy“, ale na „jedinečné filozofie a přežití černošského života“.

Prohlášení vzniklo v rámci profesního sdružení Conference on College Composition and Communication, které bylo založeno v roce 1949. Pod vyjádřením jsou podepsaní profesoři April Baker-Bellová a Lamar Johnson z Michiganské státní univerzity, Bonnie J. Williams-Farrierová z Kalifornské státní univerzity, Davena Jacksonová z Bostonské univerzity, Carmen Kynardová z Texas Christian University a Teaira McMurtry z University of Alabama at Birmingham.