12 AUTO

Musso Grand: Grandiózní návrat, třetí revival korejské značky SsangYong

NOVÉ

Témata: ,

Korejská značka SsangYong se na našem trhu poprvé objevila již v polovině 90. let a s terénním modelem Musso dosáhla nezanedbatelných úspěchů. Pak se nad ní dvakrát zavřela voda. Třetí revival na českém trhu zahájila nedávno.

Aktuální nabídka značky čítá trojici různě rozměrných SUV a jeden pick-up. Ten přidává k tradičnímu modelovému označení Musso přídomek Grand, což je pochopitelné. Na kontinentální poměry je totiž skutečně obří, délkou atakuje 5,5 metru. Neskromné vnější rozměry s sebou přinášejí jeden z výrazných benefitů korejského pick-upu, totiž nebývalý prostor v kabině. V Evropě prodávané modely s korbou i v nejdelších konfiguracích double cab v podstatě všechny trpí společným neduhem – značně omezeným prostorem na zadních sedačkách. V Mussu Grand je prostor pro nohy i hlavu vzadu plně srovnatelný s největšími SUV či konvenčními vozy vyšších tříd. A to přesto, že pick-up je postaven na odolném a pro off-roady tradičním žebřinovém rámu, který z principu ubírá využitelnou výšku v kabině. Navíc za „boudou“ najdete zcela plnohodnotnou korbu s délkou přes 1,6 metru. Své vnější rozměry využívá Grand nebývale účelně a nabídkou prostoru je na trhu unikátem. Obavy o manévrovatelnost ve stísněnějších prostorách pomáhá krotit i příplatkový 360stupňový kamerový systém a velký centrální displej s dobrým rozlišením. Ostatně celý infotainment je povedený, i centrální displej v kapličce s ovládáním z volantu je intuitivní a přehledný. Kabina je celkově příjemným místem.

O to víc, že Musso Grand spadá do kategorie pick-upů. Pokud bychom se bavili o luxusním SUV, které již první pohled do interiéru víc než implikuje, bylo by možné kritizovat místy ne úplně nejfajnovější materiály či několik drobných technologických a dílenských detailů. Ve své tržní třídě, kde jsou i u nejdražších zástupců tvrdé plasty naprostým standardem a nejmodernější asistenty i prvky výbav naopak často jen toužebným přáním, je Musso unikát s nádechem luxusu. Celkové ztvárnění designem i uspořádáním připomíná mix různých modelů Mercedesu, což rozhodně není nic špatného a už vůbec to není náhoda. SsangYong má totiž za sebou dlouhou historii úzké spolupráce s trojcípou hvězdou (motory, převodovky atd.).

Nejnovější generace vozů jsou ale již vyvinuty plně ve vlastní režii, a to včetně pohonného ústrojí. Přeplňovaný čtyřválcový diesel o objemu 2,2 litru je kultivovaný a dobře odhlučněný, a to nejen na poměry třídy, kde je poněkud rurální projev celkem obvyklý. Dynamiku poskytuje jeho 180 koní a 420 Nm veskrze dostatečnou a za své služby žádá ve městě 11,5 litru, mimo něj lehce přes osm a na dálnici kolem deseti. V týdenním kombinovaném průměru ukázal palubní počítač 9,6 l na 100 km.

Šestistupňová automatická převodovka původem od japonského Aisinu je alternativou k mechanickému ústrojí. Řadí hladce, na manuální povely přepínačem na voliči reaguje spíš rozvážně, což vzhledem k charakteru vozu úplně nelze považovat za vadu, spíš za vlastnost. V některých situacích se ale převodovce nedaří rozhodnout, zda by měla spíš přemostit měnič, nebo by si raději podřadila. To je ale jediná větší výtka k jinak povedenému pohonnému ústrojí. To ostatně skýtá ještě jednu zajímavost. U Grandu si můžete vybrat, zda bude zadní diferenciál s uzávěrkou součástí tuhé nápravy na listech, nebo pětiprvkového zavěšení s vinutými pružinami.

Sofistikovanější zadní zavěšení by teoreticky mělo pomoci řešit typický neduh pick-upů, sice chvění na drobných nerovnostech. Neřeší. Některé pick-upy tuto nectnost projevují víc, některé takřka vůbec (stejně tak i některým řidičům tento projev pije krev, jiným ani nevadí). Musso i s pětiprvkovou nápravou patří k těm prvním, chvění je zde opravdu citelné. Nepochybně k tomu přispívají i příplatkové leštěné dvacetipalcové ráfky, kterým se raději vyhněte i v případě, že to s terénem, kde je okamžitě odřete, nemyslíte nijak vážně. Faktem totiž zůstává, že Musso Grand je perfektně vybavené, prostorné, působí luxusně a užitnými vlastnostmi také nezklame. Přidejte ceník, kde požadované cifry vypadají když ne jako z jiného světa, tak rozhodně z jiného desetiletí. S cenami hluboce pod úrovní konkurence představuje Grand nabídku, která si zaslouží zvýšenou pozornost.


Plusy:
Prostornost kabiny, cena, výbava.

Minusy:
Chvění na drobných nerovnostech, místy zmatkující převodovka.