VW zatím nemusí platit českým majitelům aut s dieselem odškodné

Kauza dieselgate

VW zatím nemusí platit českým majitelům aut s dieselem odškodnéNové
Logo automobilky Volkswagen Foto:

FOTO: Shutterstock

1
Svět
Echo24
Sdílet:

Koncern Volkswagen zatím nemusí platit odškodné českým majitelům aut v tzv. kauze dieselgate. Odvolací senát zrušil březnový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 8, podle kterého měla firma zaplatit vlastníkům vozů 533 milionů korun. Informaci potvrdila mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení.

„Rozsudek pro uznání se nevydává,“ shrnula rozhodnutí Puci. Podle serverů odvolací senát zabýval pouze procedurálními otázkami, samotný obsah žaloby ale neřešil.

Spor se týká 2435 lidí zastupovaných firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky obvodní soud uznal ve výši 220.000 korun na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Žalobu podala společnost Safe Diesel na Volkswagen a na společnost Škoda Auto. Na tu se ale rozsudek obvodního soudu nevztahoval. Škoda Auto nároky odmítá.

V září Safe Diesel rozšířil žalobu o dalších 1900 vlastníků dotčených vozidel. Celkem ve sporu zastupuje už téměř 6000 klientů. Celková žalovaná částka tak dosahuje zhruba 1,3 miliardy korun.

Částka 220.000 Kč je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10.000 dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Čtěte také: Babišův Mára jede, i přes mrtvé

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články