Podnikání vnímá jako žonglování. Od renovace Favoritů se Jiří Krůta dostal k výrobě světově oceňovaných dřevěných produktů
KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Na rozhovor přišel v dobré náladě a v doprovodu psa. „Teď nám začíná hlavní sezona, takže ideální období. Před pár dny jsme představili v Singapuru dvě novinky,“ říká podnikatel Jiří Krůta, spoluzakladatel firmy UBRD, která nabízí oceňovaná designová kuchyňská prkénka a další dřevěné výrobky.
Firma se sídlem v Rožmitále pod Třemšínem, tedy u Brd, odkud její majitelé Jiří Krůta a Vojtěch Hrach pochází, má dobře našlápnuto. Za výrobky, na kterých od začátku spolupracuje s designérem Petrem Novaguem, získala ocenění jako European Product Design Award, Red Dot Design Award, dvakrát International Design Award a dvakrát iF Design Award. Vlajkovým a nejoceňovanějším produktem je právě prkénko vyráběné z amerického ořechu a připomínající národní vlajku – právě proto prkénku neřeknou jinak než Vlajka. Přesto si zakladatelé uvědomili jisté mezery a rozhodli se vyhledat mentora, s kterým by mohli další směřování podnikání konzultovat. S tím jim pomohl mentoringový program DoToho!, který funguje pod byznys hubem Opero. V rámci platformy určené pro malé a střední podniky byl Jirka spárován s Janem Binarem, CEO reklamní agentury McCann Prague a prezidentem Asociace komunikačních agentur.
V čem Jirkovi tato zkušenost pomohla? A jaké jsou další plány s UBRD?
„Řešili jsme hlavně ukotvení značky, čemu se věnovat, a to i v návaznosti na současnou ekonomickou situaci.“
Co Vás přivedlo společně s Vojtou Hrachem k renovaci Favoritů a posléze k výrobě dřevěných výrobků pod značkou UBRD?
Pracoval jsem ve Favoritu a poté, co jsem z projektu odstoupil, jsem chtěl začít podnikat. Jelikož jsem věděl, jak byznys s koly funguje, vrhli jsme se do toho. Sbírali jsme různě po vrakovištích stará kola, dávali jim nový život, ale i přesto, že se kola lidem líbila, prodávali jsme je za mnohonásobně vyšší částky, a dokonce o nás vyšly nějaké články, nedávalo to ekonomický smysl. Neměli jsme spočítané náklady a časovou investici. Tehdy za mnou přišel kamarád a navrhl nám spolupráci s jedním truhlářem. Tomu jsme zadali, ať vyrábí doplňky do kuchyně z ovocných dřevin, přišlo nám to jako začátek nového hezkého příběhu. Ze spolupráce nakonec sešlo, ale přesto jsme si značku založili. Tři čtyři roky jsme na ní pracovali, ale spíše ve volném čase, po večerech. Nastal bod zlomu, kdy jsme si řekli, že to budeme dělat pořádně, nejlépe na světě, nebo vůbec. Tak vzniklo UBRD… Chtěli jsme krátký výstižný název, který bude i na něco odkazovat.
Získali jste několik ocenění za design. V čem spočívá konkurenční výhoda a kvalita Vaší značky? Jak velkou roli hraje právě design, na kterém se podílí Petr Novague?
Ocenění člověk získá za kvalitu zpracování a vizuální dojem, design. Říkám tomu průmyslový design, ty věci musí nejen hezky vypadat, ale také dlouho vydržet a fungovat. Naše největší konkurenční výhoda je s nadsázkou i bez ní to, že máme nejoceňovanější prkno na světě – nikdo s kuchyňským prkýnkem nedostal pět designových ocenění. Kvalitu si neurčujeme jen my sami, máme ji podloženou názory porotců.
Jaký byl Váš hlavní důvod k přihlášení se do programu DoToho!?
Když začnete podnikat, je to jako žonglování – vždycky chytáte míček, který je úplně nejníž, a snažíte se ho opět vyhodit. Máte x různých oborů a aktivit, které v rámci podnikání děláte, vždycky vezmete ten pomyslný nejnižší míček, vyhodíte ho nahoru a hned začnete hasit jiný problém. A to byl důvod k přihlášení. Věděli jsme, že máme mezery a budeme rádi, když nás někdo zkušenější nakopne správným směrem.
Kam jste chtěli své podnikání posunout? Měli jste konkrétní cíl?
Spíš jsme si to chtěli ukotvit. Tvořili jsme tak trochu na vodě hezké produkty, nějak jsme je prodávali, ale bez koncepce. Za poslední měsíce, kdy jsem se potkával s Honzou Binarem, jsem si sám v hlavě utříbil, kam značku posunout – orientovat ji více designově a nabízet méně užitkových věcí. Naše prkýnko vydrží desítky let, ale pořád je to věc, která se opotřebovává. Chtěl jsem dělat věci, které lidem vydrží opravdu celý život, i proto jsme nedávno v Singapuru představili dřevěnou vázu a zarážku na knihy.
Byla Vaše očekávání naplněna?
Na začátku jsem měl představu, že budu více řízený, nakonec jsem pochopil, že jde spíše o to mi, jako majiteli firmy, otevřít hlavu, abych vnímal informace a pracoval s nimi trochu jinak. Na druhou stranu to, kam mě program dovedl, považuji za úspěch.
Jak probíhala spolupráce s mentorem Janem Binarem?
Řešili jsme hlavně ukotvení značky, čemu se věnovat, a to i v návaznosti na současnou ekonomickou situaci. Bylo to spíše volné debatování na spoustu různých témat. Vždycky jsem ze schůzky odcházel s hlavou plnou námětů a poznámek a dalších čtrnáct dní je vstřebával.
Program není jen o mentoringu. V jaké míře jste se účastnil workshopů a networkingových akcí?
Dokonce jsme byli na jedné akci v Operu i mluvit. Je fajn, když člověk může představit svou myšlenku, vizi, a potká nové lidi. Mám v plánu se během následujících měsíců zúčastnit několika akcí a workshopů, které DoToho! pořádá.
Proč byste program doporučil dalším podnikatelům?
Člověk to urve sám, aniž by si nechal poradit, je to možné. Hack zkratka, je ale v tom, když se pobaví s někým, kdo se v oboru vyzná. Předá mu za hodinu to, co by si sám složitě načítal několik týdnů. Určitě všem doporučuji, hlavně ty přednášky, nasát více z různých témat, od více lidí.
V roce 2021 jste spustili e-shop pro anglicky mluvící země a měli jste v plánu expanzi na německý, rakouský a švýcarský trh. Jak se Vám na cestě za tímto cílem daří?
Ukázalo se, že je to složitější. Také jsme trochu měnili filozofii. Dlouhou dobu jsme se snažili prodávat napřímo koncovým zákazníkům, ale ukázalo se, že to není ta nejjednodušší cesta a že je zdlouhavá. Je to sice fajn, budujete si se zákazníkem vztah, víte, kdo to je, ale budujete vztah jednou a poté, co uděláte kontrakt, to často končí. Snažíme se přeorientovat na lokální distributory. Zaznamenali jsme nějaké úspěchy v Německu, podařilo se nám dostat do Dánska a teď jsme byli v Singapuru, kde řešíme distributory pro asijský trh. Takže to není o hledání spousty jednotek koncových zákazníků, ale o nalezení dvou tří velkých hráčů na trhu, kteří naší značce pomůžou. S tím souvisí fakt, že aby vás distributor vzal, požaduje určitou šíři portfolia, kterou jsme měli docela malou, takže na tom teď pracujeme. V portfoliu chceme mít třeba dvacet produktů, neplánujeme se stát velkovýrobou.
Máte vedle rozšiřování portfolia ještě jiné plány? Nějaké spolupráce apod.?
Spolupráce ani ne, občas využijeme nějakého influencera, ale primárně je náš marketing o komunikování naší cesty a příběhu produktů. Chceme se držet PR ve formě článků a rozhovorů, nemá pro nás smysl třeba facebooková reklama, která vyskočí na lidi, kteří o nás nic nevědí. Chceme šířit to, proč a jak to děláme. A co se týče spolupráce třeba s jinou značkou, to nás zatím moc neláká, ale co není, může být… Jako mladá značka nějakou vizi sice máme, ale je spousta dílčích kroků, které je potřeba ještě udělat.
O DoToho!:
Platforma DoToho! vznikla před víc než rokem s cílem oživit byznys malých a středních podniků a v reakci na to, že v ČR neexistoval program k jejich dlouhodobějšímu rozvoji. V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří pomáhají firmám, jež potřebují posunout nebo rozvinout svůj byznys. Jedná se o nezištnou formu podpory podnikání: zdarma je díky partnerům v čele s hlavním městem Prahou.
Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za nímž stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl s jedním z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů Pavlem Bouškou (VAFO), a Pražského inovačního institutu. Hlásit se do něj mohou malé a střední podniky s obratem od tří do 300 milionů korun.
DoToho! prošlo již 280 firem a další zájemci z celé ČR se mohou přihlásit kdykoliv. Doporučujeme neváhat, zdarma bude jen do konce letošního roku.
Autor: Tereza Bartošková