Mini Countryman: Do přírody na elektřinu

Mini Countryman: Do přírody na elektřinuNOVÉ
Auto

AUTO

Oblíbený Countryman přijíždí v plug-in hybridní verzi, s tříválcem a elektromotorem. Má smysl o něm uvažovat, když stále můžete mít vůz s normálním motorem?

Mini Countryman je prvním malým kompaktním SUV, představeným značkou v roce 2010. Vůz se dočkal vřelého přijetí zákazníky a na mnoha trzích se mu dobře dařilo, takže bylo jen logické, že v roce 2016 byl při autosalonu v Los Angeles představen nástupce. Proti předchůdci je aktuální model o 203 mm delší a o 25 mm širší. Změnila se i nabídka motorů: základní Cooper je nově poháněn tříválcem, zatímco Cooper S dostal nový dvoulitrový turbomotor. Zároveň s tím nabídku rozšířila plug-in hybridní verze, zvaná Cooper S E ALL4. A právě tu jsme v rámci dobové korektnosti vyzkoušeli.

Nutno přiznat, že první rozjezd byl příjemným překvapením. Většinu pražských nástrah v podobě křižovatek a semaforů projíždíme čistě na elektrickou energii, rozjezd je hladký a klidný, takže v dobrém slova smyslu trochu připomíná hybridy od Toyoty. Jednoduchý ukazatel vlevo od dominantního rychloměru informuje o využití energie, další související grafiku nacházíme i na kruhovém středovém displeji.

Po hbitém rozjezdu následuje tichá jízda, rušená maximálně zásahem spalovacího motoru v momentu, kdy zrychlujeme intenzivně, nebo občasnými zvuky připomínajícími tramvaj. Pohon plug-in hybridní verze zajišťuje tříválec 1,5 litru nevalného projevu, nabízející výkon 136 k. K jeho práci mu pomáhá synchronní elektromotor o výkonu 88 koní, takže celkový výkon soustavy činí 224 koní a hlavně je k dispozici 385 Nm točivého momentu.

Jakmile se silnice otevírá, dynamika se ukazuje jako dostatečná, ovšem nepřekvapující. Hmotnost minimálně 1660 kg (s bohatou výbavou jistě o něco víc) znamená, že akcelerace na stovku zabere 6,8 s. Pocitově je hybridní Mini spíš o něco pomalejší, a to i v režimu Sport. Maximální rychlost 198 km/h je v pořádku. Lithium-iontová baterie o kapacitě 7,6 kWh je umístěná přímo před elektromotorem, tedy před zadní nápravou, pod zadními sedadly. Celkový elektrický dojezd je v případě, že Mini budete pravidelně dobíjet ze zásuvky, zhruba 40 km, přičemž maximální rychlost na elektřinu činí slušných 126 km/h. Dobíjení z běžné domácí zásuvky zabere zhruba 3 hodiny a 15 minut, tedy stále dost času. Nechybějí ani režimy, kterými si můžete baterii dobít za jízdy a poté její energii využít pro „bezemisní“ pohon vozu například v obydlených oblastech.

Jak již bylo naznačeno, souhra pohonného ústrojí je velmi hladká a příjemná, což se projevuje na komfortu jízdy. Čtyřkolka v tomto případě funguje tak, že zadní kola pohání elektromotor, zatímco přední spalovací tříválec. Během zkoušky v lehkém terénu se systém ukazuje jako docela příjemně funkční, Mini nemá problém s trakcí a v pohodě zvládá průjezd. Podvozek je dle tradice Mini docela tuhý, s občasnými rázy do karoserie. Vinu dáváme i runflat pneumatikám. Pochvalu zaslouží fajn řízení, ale na radostné průjezdy zatáček to není – Countryman je docela nedotáčivý a řidiče nutí v serpentinách zpomalovat, když chce hmota pocitově pokračovat rovně.

Vnitřní prostor v typickém stylu Mini potěší dobrou funkčností a snadným ovládáním, kožená sedadla testované verze jsou spíš lepší a i na dlouhé cestě pohodlná. Countryman je i v hybridní verzi určen pro pět cestujících a nabízí i slušný zavazadelník s hodnotami 405 až 1275 litrů prostoru. Při delším ježdění bez možnosti dobíjet se projevuje rychle mizejícím benzinem. Nádrž na 36 litrů při průměrné spotřebě 7 l na 100 km relativně rychle vysychá.

Mini Countryman S E začíná na 975 000 Kč, s příplatky se ovšem cena může vyšplhat výrazně výš. Je docela příjemným, funkčním autem s hezkým a dobře řešeným interiérem (a dostatkem odkládacích míst), ale raději bychom pro pohon zvolili normální motor – klidně vznětovou verzi SD s důstojnějším dvoulitrem, která stojí podobné peníze.

Plusy:

Hladký pohon, interiér, styl.

Minusy:
Komfort odpružení, projev tříválce.

Související články