Nejdřív zdražování MHD, teď nová vizuální podoba. Hlavní problémy ale Praha neřeší

Nejdřív zdražování MHD, teď nová vizuální podoba. Hlavní problémy ale Praha neřeší
Nový design pražské MHD. Foto: Facebook Adama Scheinherra.
Domov

NOVÝ DESIGN PRAŽSKÉ MHD

Vojtěch Šeliga

Zatímco pražskou dopravu trápí především nedostavěné okruhy či nedostatečné spojení na letiště, vymýšlí koalice zdražování MHD či nejnověji novou vizuální podobu hromadných prostředků. Ta navíc u řady Pražanů vyvolala spíše rozpaky. Zatímco v okolních evropských velkoměstech jezdí elegantně vypadající tramvaje či autobusy, nový design těch pražských připadá řadě uživatelů sociálních sítí nevkusný.

Že se na návrh spustila především negativní kritika, potvrdil PID na svém Facebooku. „Včera jste nám to v diskuzích o nové barevnosti PID pěkně ‚natřeli‘. My se ale budeme tomuto tématu věnovat v příštích dnech detailněji. Postupně vám představíme i zbylé soutěžní návrhy, abyste mohli sami posoudit, jestli odborná porota vybrala opravdu ten nejlepší,“ napsal v příspěvku.

Opozice navíc společně s koaliční TOP 09 kritizuje způsob, jakým byla nová podoba vybraná, tedy skrze uzavřenou soutěž. „Nevím, proč nebyla veřejná soutěž, v pondělí jsem to také napadl na radě. Panu Scheinherrovi jsem říkal, že jeden z důvodů, proč se mi tohle výběrové řízení nezdá, že bylo uzavřené. On tam opakoval argumenty, které mi připadaly účelové a zástupné. Tvrdil, že když je otevřená soutěž, tak se ti nejlepší hráči nehlásí. Kdyby tohle platilo, tak můžeme úplně zrušit otevřené soutěže. Nechápu, z čeho ten jeho argument vychází. Pro mě tam žádné důvody, proč to dělat uzavřeně, nejsou,“ uvedl pro Echo24 šéf pražské TOP 09 Jiří Pospíšil.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že se město pro uzavřenou soutěž rozhodlo z důvodu, aby se nemuselo zabývat tisíci amatérských návrhů. „S žádostí o účast v soutěži bylo osloveno 13 renomovaných designérských studií. Vyzvaná soutěž byla použita proto, aby byla garantována vysoká kvalita návrhu, který musí zohlednit i technickou stránku věci. Nedávalo proto smysl zabývat se tisícem amatérských návrhů, které by pak nakonec nemusely zaručit profesionální spolupráci na vytváření samotného grafického manuálu a mohly by být jen obtížně a nákladně realizovatelné v praxi. Záměr soutěže byl proto radou takto jednomyslně schválen už zhruba před rokem. Nyní po odeznění nouzového stavu přišel čas na vyhlášení výsledků soutěže,“ sdělil Hřib pro Echo24.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) zase brání mnohými kritizovanou výslednou podobu soutěže. „Vím, že na loga a design obecně co člověk, to názor. Přesto pevně doufám, že se nová podoba, na které pracovala řada expertů a špičkových grafiků, bude Pražanům líbit, a že cestování po Praze a Středočeském kraji bude zase o něco příjemnější,“ uvedl pro Echo24.

Potřebuje pražská MHD nový vizuální styl?

Kritici se také navíc shodují na nepotřebnosti nového designu. „Jestli je něco, co pražská MHD opravdu nepotřebuje, je to nový vizuální styl. Už teď je evidentní, že místo jednotného designu vznikne nanejvýš pěkně bizarní kočkopes. Do nové šedočervené se nebudou přestříkávat tramvaje T3. Těch ale v Praze jezdí zdaleka nejvíc. Barevný design tramvají T15 je zase pod ochranou autorských práv architekta Patrika Kotase,“ uvedl na Facebooku Tomáš Bartovský, zastupitel Prahy 7 za ODS

Proti plánu skutečně veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví. Schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku. Scheinherr řekl, že to není nutné řešit, protože žádná vozidla, která na kterých Kotas pracoval, se přemalovávat nebudou.

Pospíšil zase upozorňuje, že místo, aby město řešilo problémy Pražského dopravního podniku, pražské dopravy nebo stavu silnic v Praze, tak řeší marginálie. „Pražská doprava má mnoho problémů, které občany trápí víc, než design autobusů a tramvají. Jsou tu velké problémy s průjezdností Prahy, nemáme obchvaty, ale řešíme uzavření Smetanova nábřeží. Jinými slovy řešíme pouze symbolické věci, ale neřešíme podstatu toho problému,“ uvedl pro Echo24.

Hřib však v nové podobě MHD výhody vidí. „K čemu je to dobré? Výhod je hned několik. Cestující budou hned vědět, že tady platí jejich kupon na MHD. Díky tomu můžou zaplatit méně za jízdné v tarifu Pražské integrované dopravy (PID). Na nádraží poznáte na první pohled příměstský vlak a neuděláte si neplánovaný výlet rychlíkem někam do daleka,“ napsal primátor na Facebooku.