Káva je nejdražší za posledních 11 let. Může za to sucho, mráz i vydatné deště v Brazílii

NEPŘÍZNIVÉ BRAZILSKÉ POČASÍ

Káva je nejdražší za posledních 11 let. Může za to sucho, mráz i vydatné deště v Brazílii
Za rostoucí cenu kávy mohou rostoucí výdaje na dopravu i nekončící období dešťů. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

Echo24

Káva letos navázala na trend z loňska, kdy její cena rostla o 76 procent, a zdražila o další desetinu na 109,5 koruny za kilogram. Je tak nejdražší za 11 let. Loňský nárůst byl nejvyšší procentuální od roku 2010. Vyplývá to z analýzy společnosti XTB. Vztah mezi cenou kávy na komoditní burze a cenou v kavárně je ale pouze velmi volný, upozornila firma.

Za růstem ceny kávy stály především stoupající náklady na dopravu a špatné počasí v klíčových zemích produkujících kávu. Nepříznivé počasí v Brazílii stále trvá a cena kávy může podle analýzy ještě minimálně měsíc pokračovat v růstu, dokud v Jižní Americe neskončí období dešťů.

Brazílii, která je největším světovým producentem kávy, zasáhlo nejdříve sucho, poté mráz a nyní ji trápí vydatné deště. Cena kávy se i kvůli tomu během loňska zdvojnásobila. Na tento fakt reagovali spekulativní investoři, kteří sází na další růst cen. Doposud cena kávy rostla nejvýše za poslední dekádu, což výrazně podpořilo narušení dodavatelských řetězců po celém světě.

„Globální trh se v roce 2019 dostal do obrovského přebytku a cena reagovala poklesem. Následná pandemie situaci v sektoru ještě zhoršila. Nyní naopak poptávka převažuje nad nabídkou. Tomu pomohlo zotavení světové ekonomiky, uvolnění restrikcí a obecný růst poptávky po kávě,“ komentoval růst ceny kávových zrn hlavní analytik XTB Jiří Tyleček.

Velký vliv na cenu kafe v kavárně má mnoho dalších faktorů, jako jsou cena dopravy, energií, obalových materiálů a v neposlední řadě také práce. Kávové společnosti nyní čelí cenové bouři. Vedle růstu cen kávových zrn se potýkají s výrazným nárůstem cen energií a také mezd, což se negativně promítá do jejich zisků.

Některé kavárny ve Spojených státech zaznamenaly meziroční růst ceny espressa až o čtvrtinu. „Pod tlakem se mohou ocitnout společnosti jako Nestlé, J.M. Smucker nebo Starbucks, které jsou nuceny přenést vyšší ceny na koncového zákazníka. Na druhou stranu se společnosti Nestlé podařilo za celý rok 2021 vyhnout maloobchodnímu růstu ceny kávy. Podobně firma Starbucks v říjnu oznámila, že má zafixované ceny kávy na dalších 14 měsíců, a tak společnost mnohem více trápí růst cen ostatních vstupů,“ upozornil Tyleček.